شرکت تک نوع خاورمیانه

تولید کننده صنایع بیمارستانی

آدرس ما

تهران، پل گیشا

تماس بگیرید 02188486208

اصول طراحی و سکوبندی آزمایشگاهی +‌ذکر نکات مهم طراحی آزمایشگاه

اصول طراحی و اجرا سکوبندی آزمایشگاهی
993
23 اردیبهشت 1402
صنایع پزشکی تک نوع خاورمیانه
5/5 - (5 امتیاز)

اصول طراحی و سکوبندی آزمایشگاهی، پس از تصمیم گیری در مورد سبک کار خود- چه ثابت یا سیار – برای آزمایشگاه، هنوز انتخاب های زیادی برای گزینش مواد وجود دارد. بودجه، عملکرد موردی، میزان سایش و همچنین مواد شیمیایی مورد استفاده در اصول طراحی آزمایشگاه، باید ارزیابی شوند.

مهم است که مواد اولیه ای را که برای کارهای آزمایشگاهی در دسترس هستند در نظر بگیرید و قبل از انتخاب نهایی، جوانب مثبت و منفی هر کدام را بسنجید. در اینجا به منظور آشنایی بیشتر با اصول طراحی و سکوبندی آزمایشگاهی لازم است ادامه مطلب را بررسی کنید.

سکوبندی یا میزبندی آزمایشگاهی یکی از مهم ترین بخش های طراحی داخلی آزمایشگاه می باشد. این فضایی است که در آن کارهای از پیش تعیین شده آزمایش ها انجام می شود، قرائت ها انجام می شود و تجهیزات آزمایشگاهی ذخیره و استفاده می شود.

تجهیز کردن فرآروده های دارویی تزریقی ایران توسط شرکت تک نوع خاورمیانه 

تجهیز لب

برای دیدن نمونه کارهای بیشتر روی لینک کلیک کنید

بیوتکنولوژی

تجهیز کردن مرکز بیوتکنولوژی کشاورزی کرج

نکات مهم در طراحی سکوبندی آزمایشگاهی

یک آزمایشگاه خوب و با طراحی خوب برای بهینه سازی، بهره وری و دستیابی به نتایج مطلوب ضروری است. ساخت و نصب سکوبندی آزمایشگاهی برای یک عملیات موفقیت آمیز ضروری است و بستگی زیادی به نوع مطالعه انجام شده دارد. تجهیزات آزمایشگاهی مدرن اغلب عناصر مختلف زیادی را در طول عمر یک پروژه علمی انباشته می کنند. هنگام طراحی سکوبندی آزمایشگاهی باید ایمنی، ارگونومی، ذخیره سازی، عملکرد، عرض و طول فضاها را در نظر گرفت.

طراح آزمایشگاه منبع خوبی برای شما خواهد بود. بپرسید که هر موردی که انتخاب می کنید مطابق با الزامات انجمن علمی تجهیزات باشد. SEFA در سال 1988 به منظور ایجاد، نظارت و اصلاح (در صورت نیاز) شیوه های توصیه شده در سطح صنعت در زمینه های هودهای بخار، سطوح کار آزمایشگاهی، نصب سکو، کیس و لوازم جانبی سازماندهی شد.

نصب و ساخت سکوبندی آزمایشگاهی

ویژگی ها و تجهیزاتی که یک آزمایشگاه باید داشته باشد تا فضا را ارگونومیک و به راحتی در دسترس قرار دهد:

  1. در دسترس بودن تجهیزات آزمایشگاهی

در اصول طراحی سکوبندی آزمایشگاهی باید بدانید که طراحی فضاها و همچنین ذخیره سازی تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی باید به راحتی در دسترس باشد تا کارایی آن بهینه شود. یک آزمایشگاه خوب باید در طراحی خود دسترسی آسان به چرخ دستی ها و صندلی های آزمایشگاهی و سایر وسایل از قبیل سکو را داشته باشد.

مدیران طراحی هنگام فکر کردن به یک مرکز آزمایشگاهی مناسب، باید ارگونومی آن و همچنین فضای ذخیره سازی تجهیزات و لوازم را در نظر بگیرند. چرخ دستی های آزمایشگاهی به عنوان یک راه حل اقتصادی و عملی برای ذخیره تجهیزات بزرگ روی چرخ ها عمل می کنند.

نکات مهم در طراحی سکوبندی آزمایشگاهی

محققان از انجام تمرین در یک آزمایشگاه مجهز سود خواهند برد.

به همین ترتیب، این چرخ دستی‌های متحرک به راحتی قابل کنترل هستند و به دانشمندان این امکان را می‌دهند که ابزارها، تجهیزات و اقلام آزمایشگاهی را به راحتی جابه‌جا کنند و همچنین تجهیزات حجیمی را که قرار دادن آنها در قفسه‌ها دشوار است ذخیره کنند.

2. میز آزمایشگاهی متناسب

یکی دیگر از نکات مهمی که در طراحی میزبندی آزمایشگاهی و تجهیزات آزمایشگاه باید به آن توجه داشت مربوط به میز آزمایشگاهی مناسب می باشد، میزهای آزمایشگاهی، فضای کاری ایمن را برای اطمینان از ایمنی کارکنان آزمایشگاه فراهم می کنند. طراحی آزمایشگاه باید مجهز به انواع وسایل هشدار دهنده و علائم برای ارتقای ایمنی در محیط کار باشد.

از سوی دیگر؛ قفسه ها همچنین باید از عرض کافی برخوردار باشند تا دسترسی ایمن و آسان برای آزمایش فراهم شود، ایمنی کارکنان آزمایشگاه نیز باید در طراحی داخلی آزمایشگاه در نظر گرفته شود.

وسایل ایمنی و سطوح ضد لغزش باید در کف و راهروها نصب شوند. یک آزمایشگاه کاربردی با طراحی خوب و سکوبندی آزمایشگاهی برای اطمینان از بهره وری و نتایج بهینه از اهمیت بالایی برخوردار است.

یک آزمایشگاه باید چه مشخصات و تجهیزاتی داشته باشد تا بتواند عملکرد بالایی داشته باشد؟

به اختصار؛ برای طراحی یک آزمایشگاه کاربردی باید به ایمنی، ارگونومی، ذخیره سازی، عملکرد و عرض و طول فضاها توجه کرد.

برخی از تجهیزات آزمایشگاهی برای طراحی موثر عبارتند از:

طراحی سکوبندی آزمایشگاهی، میز آزمایشگاهی، صندلی های مناسب، قفسه هایی با عرض های مختلف و علائم هشدار دهنده برای افزایش ایمنی محل کار.

سازگاری آزمایشگاهی:

برای آزمایشگاه مهم است که توانایی تغییر و انطباق سریع و بی دردسر را داشته باشد. به همین دلیل باید سکوبندی آزمایشگاهی به نحوی طراحی شود که برای ارائه به دانشمندان، دانشجویان و شیمی دانان آماتور و استفاده تجهیزات لازم برای نیاز آنها منطبق باشد

همه چیز در طراحی سکوبندی آزمایشگاهی

همه چیز در طراحی سکوبندی آزمایشگاهی

هر آزمایشگاهی متفاوت است. بسته به ترجیحات مؤسسه، تجهیزات، نیازها، استفاده و استانداردهای نظارتی می تواند متفاوت باشد؛ اما چند نکته مشترک وجود دارد که برای طراحی سکوبندی آزمایشگاهی و عملکرد بهینه باید در نظر گرفته شود. در زیر به برخی از آنها پرداخته می شود:

  1. محیط کار ایمن تری باید تضمین شود

ایمنی بیش از هر چیز دیگری اولویت دارد. اکثر آزمایشگاه‌ ها با مواد شیمیایی، آتش ‌سوزی، ظروف شیشه ‌ای و برق سروکار دارند. باید یک کپسول آتش نشانی تهیه شود و کارکنان آزمایشگاه برای استفاده از آن آموزش ببینند.

  1. از فضای موجود باید به نحو احسن استفاده شود

ساخت و نصب سکوبندی آزمایشگاهی باید امکان جابجایی آسان را برای معلمان و دانش آموزان فراهم کند. منظور از حرکت آسان، حرکت در داخل و خارج از آزمایشگاه است. در داخل آزمایشگاه، حداقل سه متر فاصله بین دو میز کار در حداقل سه طرف (با توجه به قرار گرفتن در کنار دیوار) باید حفظ شود. این امر حرکت دانش آموز و معلم را با تجهیزات آزمایشگاهی و مواد شیمیایی آزادانه در بین میزهای کار و از انبار مرکزی داخل آزمایشگاه تضمین می کند.

  1. ظرفیت ذخیره سازی باید حداکثر شود

در طراحی سکوبندی آزمایشگاهی باید بدانید که تجهیزات اصلی آزمایشگاهی و مواد مصرفی باید داخل کابینت های پایه نگهداری شوند. این حرکت قبل، حین و بعد از کلاس استرس افراد آزمایشگر را کاهش می دهد و احتمال آسیب به دانش آموزان، دانشجویان و مواد همراه را کاهش می دهد. شیوه های قبل از ذخیره سازی باید اتخاذ شود و مواد لازم در ابتدای ترم ذخیره شود و هر دسته از دانش آموزان مسئول مواد باشند. این باعث ایجاد احساس مسئولیت می شود و می توان از آسیب عمدی جلوگیری کرد.

  1. از اتاق های تو در تو باید اجتناب شود

از داشتن یک اتاق به اتاق دیگر خودداری کنید. در مواقع ضروری، دسترسی مستقیم به راهرو ترجیح داده می شود. همچنین، دو درب خروجی از آزمایشگاه باید وجود داشته باشد تا امکان خروج آسان را برای 30-40 دانش‌آموزی که همزمان کار می‌کنند، فراهم کند. باید فضای کافی بین میز کار و درب خروجی وجود داشته باشد تا از شلوغ شدن آن جلوگیری شود.

سایر موارد حائز اهمیت در طراحی اصولی سکوبندی آزمایشگاهی

سایر موارد حائز اهمیت در طراحی اصولی سکوبندی آزمایشگاهی

  1. نظارت بصری

در اصول طراحی آزمایشگاهی باید بدانید که چیدمان و استاندارد سکوبندی آزمایشگاه باید امکان دید مستقیم در فضای آزمایشگاه را فراهم کند. دانش آموزان باید بتوانند معلم و حوزه ارائه خود را ببینند تا آن را به طور کامل درک کنند. به طور مشابه، معلمان نیز باید بتوانند دانش آموزان را ببینند تا در طول فعالیت های آزمایشگاهی آنها را زیر نظر بگیرند.

  1. تهویه کافی

آزمایشگاه باید دارای تهویه مناسب باشد. مهمتر از همه، باید پنجره های بزرگ برای گردش هوا (و نور طبیعی) داشته باشد. سیستم تهویه تخصصی جداگانه مانند هودهای بخار آزمایشگاهی، به ویژه در صورت تهویه مطبوع متمرکز، برای ایمنی باید اتخاذ شود.

  1. محافظت از چشم

استفاده اجباری از عینک ایمنی در طول فعالیت های آزمایشگاهی باید اتخاذ شود.

  1. سکوهای مناسب جهت آزمایش

در طراحی سکوبندی آزمایشگاهی باید بدانید که در انتخاب مواد روی میز یا سکو ابتدا باید نوع طراحی سکو را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، در طراحی آزمایشگاه شیمی اولویت مواد، اطمینان از مقاومت شیمیایی و آتش سوزی است، در حالی که برای آزمایشگاه فیزیک باید مقاومت باربری بالاتری داشته باشد. مواد مختلف دارای ویژگی های متفاوتی هستند که برای استفاده مربوطه مناسب است. جدای از این، تعدادی دیگر از ویژگی ها باید در نظر گرفته شود:

انعطاف پذیری: آزمایشگاه کامپوزیت نیاز به آزمایش چند موضوع دارد که همزمان در یک اتاق آزمایشگاهی انجام شود. آزمایشگاه باید الزامات مختلف آزمایشات این موضوع را در نظر داشته باشد.

هزینه: هزینه نصب و طول عمر محصولات و سکوهای آزمایشگاهی باید از قبل در نظر گرفته شود.

مواد: مواد غالب و در دسترس برای آزمایشگاه ها باید فراهم شود.

  1. از قبل مکان مناسبی برای شیر آب، گاز و برق را در کنار سکوها برنامه ریزی و مشخص کنید

باید از قبل برنامه ریزی مناسبی برای محل شیر آب و لوله کشی آب مربوطه، محل اتصالات گاز و لوله کشی و همچنین مسیر برق و داده در کنار سکو طبق نیاز آزمایشگاه انجام شود. اینها چند مورد از ملاحظات مهمی هستند که باید قبل از نصب سکوبندی آزمایشگاهی رعایت شوند.

استاندارد شرایط محیطی آزمایشگاه چیست؟

علاوه بر مواردی که در زمینه استاندارد طراحی آزمایشگاه صنعتی بررسی کردیم استانداردهایی نیز در زمینه شرایط محیطی آزمایشگاه وجود دارد که رعایت آنها الزامی است از جمله:

  • حداکثر سر و صدای محیط نباید از ۴۵ دسی بل بیشتر باشد.
  • حداکثر قدرت تابش میدان های الکترومغناطیسی باید 100v/m باشد.
  • ارتعاش در فضا وجود نداشته باشد

دمای هوا بین ۲۲ تا ۲۴ درجه سانتی گراد باشد

سخن پایانی

در حقیقت چگونگی طراحی سکوهای آزمایشگاهی موجب می شود شما به راحتی به آزمایشات علمی و پژوهشی خود بپردازید. سعی کنید از افراد خبره و آگاه در این حوزه جهت طراحی درست و اصولی، سوال کرده و راهنمایی بخواهید. انتخاب درست و چیدمان صحیح سکوها در آزمایشگاه های تحقیقاتی موجب می شود شما به راحتی و بدون هیچ گونه درگیری با طرف مقابل کار خود را انجام دهید.

مشخص بودن مکان وسایل در جای مناسب خود یکی از عوامل دیگری است که باید در حین طراحی سکوها به آن توجه کافی داشته باشید.

مشخصات نهایی برای هر نوع تجهیزات باید با مشارکت مدیر ارشد ایمنی آزمایشگاه، سازنده مورد، و یا متخصصان فنی که با محصولات سازنده تجهیزات آشنا هستند، تهیه شود.

در حالی که بسیاری از سکوهای آزمایشگاهی یکسان به نظر می رسند، عملکرد آنها (و همچنین اهدافی که در تلاش برای رسیدن به آنها هستند) می تواند کاملاً متفاوت باشد. به همین دلیل، می‌تواند طراحی متفاوتی در حین ساخت داشته باشند.

به عنوان مثال بسته به وسعت آزمایشگاه و نوع فعالیت شما در آزمایشگاه، طراحی سکو هم متفاوت می باشد که این مورد را باید مدنظر خود داشته باشید.شرکت تک نوع خاورمیانه پیشرو در طراحی و تولید سکوبندی های آزمایشگاهی همواره همراه شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *