شرکت تک نوع خاورمیانه

تولید کننده صنایع بیمارستانی

آدرس ما

تهران، پل گیشا

تماس بگیرید 02188486208

لامپ uv چیست؟ + انواع لامپ یو وی ، نکات و کاربرد و مضرات آن

لامپ uv چیست؟
38
6 اردیبهشت 1403
صنایع پزشکی تک نوع خاورمیانه
Rate this post

یکی از انواع لامپ های موجود در بازار لامپ UV است که می تواند اشعه یو وی را از خود ساطع کند. لامپ UV کاربردهای به زیادی دارند و بیشتر در صنعت پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با لامپ UV ارائه خواهیم داد.

لامپ یو وی چیست؟

لامپ فرابنفش و یا یو وی به لامپ هایی گفته می شود که با دریافت انرژی الکتریکی آن را تبدیل به نور از نوع اشعه فرابنفش می کنند. لامپ های UV می توانند اشعه فرابنفش را در بازه های مختلف از لحاظ طول موج تولید کنند تا قابل رؤیت باشد.

فرابنفش به اشعه ای گفته می شود که طول موجی معادل ۱۰ الی ۴۰۰ نانومتر دارد . اشعه فرابنفش از نور مرئی کوتاه تر و از اشعه X بلندتر است. حدود 10 درصد از نوری که توسط خورشید تابیده می شود را، اشعه فرابنفش تشکیل داده است. لامپ uv در هودهای لامینار نیز استفاده می شوند.

انواع لامپ یو وی

  • لامپ یووی فلورسنت

لامپ یووی فلورسنت دارای تکنولوژی شبیه به لامپ های مهتابی و لامپ فلورسنت است. تفاوت این لامپ با نوع فلورسنت در این است که نور در اثر جریان عبوری از لامپ، بعد از آنکه جیوه موجود در لوله ها بخار شد، به رنگ بنفش بازتاب می شود.

نکات ایمنی لامپ یو وی

  • لامپ UVA

لامپ UVA پرکاربردترین لامپ های یو وی موجود در بازار است. این لامپ ها با نام BLB هم شناخته می شوند. از این محصول در صنعت پزشکی، نساجی، شیمیایی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

UVA یک باند از اشعه فرابنفش است. منظور از UVA، دسته اشعه هایی است که با طول موج بلند معادل ۳۱۵ الی ۴۰۰ نانومتر تابش می کنند. از این نوع لامپ یو وی جهت ضد عفونی زخم و … هم استفاده می شود. از فواید این لامپ می توان به قیمت مقرون به صرفه آن اشاره کرد.

  • لامپ UVB

لامپ UVB یکی دیگر از انواع این لامپ ها است که بیستر در تجهیزات پزشکی و برای درمان بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. این لامپ ها می توانند گروه B از اشعه های فرابنفش را بازتاب دهند. این اشعه ها دارای طول موج کوتاه تر معادل ۲۸۰ الی ۳۱۵ نانومتر است.

لامپ UVB برای بسیاری از بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و … می تواند مفید باشد. به این لامپ UVB، لامپ یو وی استریل هم گفته می شود.

  • لامپ UVC

لامپ UVC بیشتر برای از بین بردن باکتری ها، ویروس ها، میکروب ها و … در سیستم های تصفیه و گند زدایی استفاده می شود. اشعه تولیدشده از لامپ های UVC طول موج بسیار کم و معادل ۱۰۰ الی ۲۸۰ نانومتر دارند. به همین علت برای تجزیه ویروس های ریز و پیچیده مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید : هود پاتولوژی

کاربرد لامپ UV

لامپ ها UV کاربردهای زیادی در صنعت و پزشکی دارند. لامپ های استفاده شده در صنعت پزشکی ، در دو نوع لامپ سرد و گرم به بازار عرضه می شوند.

در ادامه به برخی از کاربردهای لامپ UV اشاره خواهیم کرد:

  • صنعت پزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و آزمایشگاه
  • جلوه های ویژه سینما و ایجاد رنگ های بلک لایت
  • جهت تست اسکناس در بانک ها، بررسی اسناد، مدارک، نسخه های قدیمی کتاب، سنگ های قیمت، جواهرات، گذرنامه و … و تشخیص تقلبی و اصلی بودن آن ها به عنوان یک ضد تقلب عمل می کند.
  • درمان بیماری های پوستی مانند اگزما، لک، پسوریازیس و جوان سازی پوست
  • ضدعفونی زخم هایی مانند زخم بستر، عفونت های پوستی و …
  • استفاده در علم ستاره شناسی و نجوم
  • تله به منظور از بین بردن حشرات
  • استفاده از آن جهت از بین بردن میکروب ها، ویروس ها، باکتری ها و دیگر موجودات ریز در آب و … در تصفیه خانه ها و استخرها
  • لامپ یو وی آکواریوم برای تمیز کردن آب
  • تسریع در رسوب و جذب کلسیم در استخوان های افراد سالخورده

مضرات لامپ یو وی

مضرات لامپ یو وی

لامپ UV علاوه بر مزایای خود دارای معایبی نیز هستند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

1.قرار گرفتن طولانی مدت در برابر اشعه فرابنفش می تواند سبب به وجود آمدن خطرات مختلفی هم چون سوختگی های پوستی و … گردد.

2.نگاه کردن به لامپ فرابنفش برای چشم مضر است و سبب آسیب دیدن چشم می شود.

3.استفاده از اشعه فرابنفش با قدرت بالا و طول موج کم، موجب آسیب به سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

4.پرتوهای فرابنفشی منتشر شده از لامپ های یو وی ، در طولانی مدت موجب از بین رفتن بافت های فیبروزی و پروتئینی در بدن می شوند.

5.استفاده بیش از حد مجاز از این لامپ ها موجب وارد شدن آسیب به استخوان بندی و غضروف  خواهد شد.

بیشتر بخوانید : هود شیمی درمانی

نکات ایمنی لامپ UV

1.قدرت نفوذ این اشعه در لامپ های مخصوص یو وی کم است. با این حال بهتر است قسمت هایی از بدن که نیاز به دریافت اشعه ندارند، پوشانده شوند.

2.منبع نور بایدبه طور کلی پوشانده شود و قابل مشاهده نباشد.

3.اشعه بازتاب شده باید توسط درپوش ها و پرده های مخصوص پوشانده شود.

4.تنها افراد متخصص باید از این لامپ ها استفاده کنند.

سخن پایانی

لامپ UV کاربرد های فراوانی در زمینه پزشکی و کنترل حشرات و…. دارد. این لامپ ها در انواع مختلفی در بازار موجود هستند. برای استفاده از این لامپ ها و کاهش خطرات آن ها حتما به نکات گفته شده در این مقاله توجه کنید. برای خرید انواع هود های آزمایشگاهی و تجهیزات بیمارستانی می توانید با ما در تک نوع خاورمیانه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *