شرکت تک نوع خاورمیانه

تولید کننده صنایع بیمارستانی

آدرس ما

تهران، پل گیشا

تماس بگیرید 02188486208

11 نکته برای نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی ( هود ، ظروف ، دستگاه ها )

تعمیر و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی
49
2 اردیبهشت 1403
صنایع پزشکی تک نوع خاورمیانه
Rate this post

نگهداری درست تجهیزات آزمایشگاهی از مهمترین اصول هر آزمایشگاهی محسوب می شود. زیرا در صورت عدم نگهداری صحیح از این تجهیزات، قطعا آزمایشاتی که توسط آن ها بدست مطمئن نخواهند بود. در این مقاله به نکات نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی خواهیم پرداخت.

11 نکته برای نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی

  1. دفترچه راهنما را بخوانید.

پیش از استفاده از هر قطعه از تجهیزات آزمایشگاهی ، لازم است تا دفترچه راهنما را مطالعه کنید. اگرچه امکان دارد این راهنماها در آزمایشگاه در دسترس نباشند. جمع آوری فهرستی از این راهنماها جهت عیب یابی هنگامی که مشکلی رخ می دهد و هم برای آموزش افراد برای استفاده از دستگاه حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید : قیمت هود آزمایشگاهی

  1. در مورد آن آموزش ببینید.

بهترین راه برای یادگیری نحوه استفاده صحیح از ابزار دقیق، آموزش دیدن است. فراموش نکنید یکی از راههایی که سبب آسیب رساندن به تجهیزات می شود، استفاده نادرست از آن ها است و مطمئن ترین راه جهت جلوگیری از آن، آموزش است. آموزش را هم بدیهی ندانید؛ در صورتی که برای آن زمان اختصاص داده‌اید، سعی کنید کمی برنامه ریزی تجربی و عیب یابی انجام دهید، به ویژه برای ماشین‌هایی همچون فلوسیتومترها و طیف سنج های جرمی، که نیاز به مراحل و تنظیمات زیادی برای پردازش نمونه دارند.

  1. به دیگران در مورد آن آموزش دهید

یک از عواملی که سبب آسیب به تجهیزات می شود، پژوهشگرانی خارج از آزمایشگاه شما هستند که آزمایشی را بدون آموزش مناسب انجام می‌دهند. با توجه به همین مسئله، آموزش نه تنها پرسنل آزمایشگاه خود، بلکه برای کسانی که امکان دارد بخواهند از تجهیزات آزمایشگاه استفاده کنند، کار بسیار مهم است.

کالیبراسیون و نگهداری از تجهیزات

بیشتر بخوانید : سکوبندی آزمایشگاهی

  1. بعد از استفاده آن را تمیز کنید.

تمیز کردن تجهیزات بعد از استفاده بسیار ضروری است، چراکه سبب جلوگیری از انباشته شدن پودرها و مایعات بالقوه خطرناک از مسدود شدن ابزار دقیق خواهد شد.

  1. مرتباً آن را بررسی کنید.

مشکلات تجهیزات همیشه بلافاصله پدیدار نمی‌شوند. بررسی ابزارهای خود در طول سال به طور فیزیکی و در صورت لزوم، تست های عملکرد بسیار حائز اهمیت است. این کار برای تجهیزاتی که استفاده نمی‌شوند ضرورت دارد ، چراکه با این کار می‌توانید مشکلات احتمالی را پیش از اینکه ابزار برای آزمایش مورد نیاز باشد، برطرف کنید.

  1. کالیبره کردن

کالیبره کردن ابزار و انجام تعمیرات پیشگیرانه منظم سبب می‌شود تا جایی که امکان دارد دقیق کار کنند. برای ابزارهایی همچون پیپت، ارزش آن را دارد که هر 3 تا 6 ماه یک بار آن ها را به صورت حرفه ای کالیبره کنید. استفاده از برچسب طراحی شده ویژه یک راه عالی جهت تعمیر و نگهداری معمول و کالیبراسیون هود است که بر روی تجهیزات چسبانده شده و اطلاعات نگهداری را ثبت می کند.

  1. نوسازی

نوسازی تجهیزات مزایای زیادی در تعمیر و نگهداری دارد. این کار فرصت مناسبی است تا کیفیت فعلی اجزای خود را بررسی کنید و تعیین کنید که آیا هر کدام از آن ها به تعویض یا تعمیر نیاز دارند یا خیر.

  1. گزارش استفاده از تجهیزات

گزارش اینکه چه کسی از تجهیزات استفاده می‌کند و با آن چه می‌کند بسیار حائز اهمیت است، به دلیل اینکه شناسایی منبع هر مشکلی نیاز به توضیح دست اول از چگونگی و زمان وقوع آن دارد. علاوه براین به شما این امکان را می دهد تا ارزیابی کنید که چه زمانی ماشین به کالیبراسیون تعمیر و نگهداری منظم نیاز دارد.

تعمیر و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی

  1. یک جعبه ابزار برای تعمیرات جزئی تهیه کنید.

داشتن ابزار باکیفیت در آزمایشگاه برای حل مشکلات جزئی درست مانند خانه بسیار ارزشمند است. در بخش از مقاله چند مورد را معرفی می کنیم که ممکن است برای اصلاحات کوچک مفید باشد:

  • یک پیچ گوشتی چند بیتی
  • مجموعه ای از کلیدهای آلن
  • مجموعه ای از آچار
  • انبر
  • فورسپس
  • لوله شور
  • روان کننده های مخصوص ماشین
  • نوار چسب
  • نوار الکتریکی
  • سوپرچسب

بیشتر بخوانید : قیمت انواع ترالی

  1. تجهیزات و ابزار را با چاپگر سه بعدی بسازید.

تهیه چاپگرهای سه بعدی می‌تواند به طور قابل توجهی قیمت خرید یا تعمیر تجهیزات جدید را کاهش دهد. با این وسیله می‌توانید شیکر مداری خود را تهیه کنید. این چاپگرها همچنین به شما امکان می‌دهند شکل قطعه یا ابزار مورد نیاز خود را سفارشی کنید و حل سریع و کارآمد مشکلات را راحت تر می‌کند.

  1. وقتی همه تجهیزات خراب شد، با پشتیبانی فنی تماس بگیرید.

در صورتی که مشکلی وجود دارد که به سادگی نمی‌توانید آن را حل کنید، با شرکت سازنده دستگاه تماس بگیرید. مشابه انجام تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، خرابی‌های عمده باید توسط متخصصان با تجربه در دستگاه حل شود. ممکن است تماس با پشتیبانی فنی به شما این امکان را بدهد که خودتان با کمی راهنمایی و جعبه ابزار خود مشکل را رفع کنید.

سخن پایانی

در این مقاله نکات نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی را با شما بازگو کردیم. با توجه به قیمت بالای تجهیزات آزمایشگاهی ضرورت وجود آن ها در آزمایشگاه برای انجام آزمایشات مختلف و تحقیقات، حفظ و نگهداری درست و اصولی از آن ها بسیار ضروری است. با ما در تک نوع خاورمیانه همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *