شرکت تک نوع خاورمیانه

تولید کننده صنایع بیمارستانی

آدرس ما

تهران، پل گیشا

تماس بگیرید 02188486208

انواع فیلتر هود آزمایشگاهی (فیلتر هود لامینار) + معرفی هرکدام از آنها

انواع فیلتر هود آزمایشگاهی (فیلتر هود لامینار) + معرفی هرکدام از آنها
793
14 شهریور 1402
صنایع پزشکی تک نوع خاورمیانه
5/5 - (7 امتیاز)

آزمایشگاه‌ به عنوان محیطی که در آن آزمایش های شیمیایی و بیولوژیکی انجام می ‌شود ، دارای خطراتی برای کاربران و پرسنل آزمایشگاه هستند . با توجه به این مسئله استفاده از تجهیزات ایمنی در آزمایشگاه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است . هود های آزمایشگاهی یکی از تجهیزات ایمنی مهم در آزمایشگاه است که برای حفظ سلامت پرسنل در مقابل خطرات فرآیند های شیمیایی و آزمایشگاهی بکار می ‌رود . در این مقاله به انواع فیلتر هود آزمایشگاهی ، انواع مختلف ، مزايا و معايب آن خواهیم پرداخت با ما همراه باشید .

هود آزمایشگاهی چیست ؟

یکی از تجهیزات مهم و کاربردی در هر آزمایشگاه ، هود آزمایشگاهی می باشد که وظیفه ی تخلیه گازها و بخارات سمی ناشی از آزمایشات و تهویه هوا جهت حفظ سلامتی پرسنل و محیط آزمایشگاه را بر عهده دارد . وجود هود آزمایشگاهی سبب می شود تا میکروب ها ، عوامل شیمیایی و بخارات اسیدی قلیایی ، ویروس و انگل ها  جان اپراتور را به خطر نیندازند . هود آزمایشگاهی  جهت مکش ذرات معلق در هوا مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین از هودهای شیمیایی به عنوان ضد عفونی کننده هوا هم استفاده می کنند .

انواع هود آزمایشگاهی کدام اند؟

هود شیمیایی : این نوع هود آزمایشگاهی بر ای حفظ سلامت کاربران و جلوگیری از پخش بخارات سمی ناشی از فرآیندهای شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد .

هود میکروبی : هود میکروبی یا هود لامینار ، در محیط های میکروبیولوژیکی جهت فراهم کردن محیط مناسب برای کشت سلول ، بافت و تومور استفاده می ‌شود .

همانطور که گفته شد ، هود لامینار یکی از دستگاه‌ های ضروری در آزمایشگاه‌ های بیولوژی ، شیمی و فیزیک است . این دستگاه با عبور هوا از یک فیلتر HEPA و ایجاد جریان هوای تمیز و لامینار ، موجب کاهش آلودگی هوا و سطوح کاری و حفظ شرایط بهداشتی در آزمایشگاه می‌ گردد .

هود کانوپی : 2 نوع سقفی و دیواری از این نوع هود آزمایشگاهی وجود دارد در این نوع هود با نصب در ارتفاع موجب خروج بخارات ناشی از عملیات خواهد شد.

هود بازویی : این نوع هود آزمایشگاهی ، با داشتن مفصل و بازو ، قابلیت جابجایی در متراژ مشخصی از محیط آزمایشگاهی را دارد . با توجه به نوع فعالیت‌ های آزمایشگاهی و نیازهای خاص هر محیط ، انتخاب نوع مناسب هود آزمایشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است . همچنین بهتر است پیش از خرید و نصب هود آزمایشگاهی ، با کارشناسان متخصص در این زمینه مشورت کنید .

هودهای میکروبی و شیمیایی

فیلتر هود آزمایشگاهی چیست ؟

انواع فیلتر هود آزمایشگاهی ، فیلتر هود شیمیایی ذرات معلق (به طور کلی آئروسل) مانند میکرو ارگانیسم ها را از هوا پاک می کند . فیلتر هود شیمیایی نمی تواند بخارها یا گازها را از بین ببرد . این فیلتر در هود های میکروبی و هود های کشت بافت استفاده می شوند باید دارای حداقل بازده فیلتراسیون 99.99٪ در برابر ذرات معلق در هوا به اندازه 0.3 میکرون باشند .

انواع فیلتر هود آزمایشگاهی کدام اند؟

  • فیلتر کربن فعال

امروزه فیلتر کربن فعال کاربردهای متنوعی دارد . از مهم ترین کاربردهای این فیلتر می توان به استفاده در دستگاه‌های تصفیه هوا اشاره کرد . از این فیلتر جهت جذب آلاینده‌های شیمیایی در کنار فیلتر هپا که وظیفه جذب ذرات آلاینده بسیار کوچک را برعهده دارد استفاده می ‌شود .

  • فیلتر هپا

فیلتر هپا یکی از موثرترین روش های تصفیه هوا در آزمایشگاه و انواع هودهای آزمایشگاهی می باشد . هپا مخفف عبارت High Efficiency Particulate Air و به معنی حذف ذرات معلق هوا با راندمان بالا می باشد . فیلتر هپا متشکل از یک سری الیاف درهم پیچیده از جنس پشم شیشه می باشد که دارای قطری حدود 0.5 تا 2 میکرون است .

  • فیلتر الپا

الپا فیلتری است که دارای راندمان بالاتری نسبت به فیلتر هپا بوده و در سال 1961 ارائه شده است . با توجه به آزمایش‌ های انجام شده بر روی این فیلتر بازدهی آن معادل 99/99 درصد می ‌باشد . فیلتر الپا قدرت جذب ذرات تا 12/0 میکرون را دارا می ‌باشند .

انواع فیلتر هود آزمایشگاهی کدام اند؟

  • فیلتر الکترواستاتیک

این فیلتر با ایجاد یک میدان الکتریکی ، ذرات موجود در هوا را از آن جدا می ‌سازد . مزیت این فیلتر نسبت به بقیه فیلتر ها این است که افت فشار کمتری در مسیر جریان هوا ایجاد می‌ کند . علاوه بر این برای جداسازی ذرات کمتر از 1 میکرون که فیلترهای دیگر بازده جداسازی پایینی دارند استفاده از این فیلتر مناسب بوده و توصیه می شود . با استفاده از تکنولوژی نانو دارای قابلیت جذب الکتریکی ذرات آلرژی زا و دوده هوا می باشد . این فیلتر با خاصیت بار الکتریکی ، جاذب ذرات باردار معلق در هوا توسط صفحات الکترو استاتیک است و همچنین قابل شستشو نیز می باشد که موجب افزایش طول عمر فیلتر ها نیز می گردد .

  • فیلتر پلی پرولین

فیلتر های پلی پرولین شامل یک یا چن لایه فیبر پلی پرولینی می باشند . لایه های فیبری در این فیلتر ها به وسیله ی یک فریم پلاستیکی با فلزی نگه داری می شوند .

مزایای فیلتر هود آزمایشگاهی

  • حفظ عمر دستگاه و تجهیزات
  • حفظ کیفیت هوای آزمایشگاه
  • کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری
  • کاهش آلودگی های محیطی

معایب فیلتر های آزمایشگاهی

  • مصرف انرژی بالا ( به دلیل نیاز به جریان هوای بسیار بالا )
  • نیاز به تعویض دوره ای
  • افزایش مقدار نویز
  • نیاز به تعمیرات و نگخهداری دوره ای
  • محدودیت در جریان هوا

فیلتر هود آزمایشگاهی چگونه کار می کند ؟

فیلتر هود آزمایشگاهی چگونه کار می کند ؟

این فیلتر برای هدف قرار دادن ذرات بسیار کوچک طراحی شده است و بنابراین مانند یک فیلتر غشایی معمولی ، جایی که ذرات بزرگتر از اندازه منافذ مشخص یک فیلتر گرفته می شود ، کار نمی کند . در عوض ، فیلترهایهود شیمیایی به ترکیبی از 3 مکانیزم جهت به دام انداختن ذرات متکی هستند .

اولین مکانیسم رهگیری است ، جایی که ذرات منتقل شده در جریان هوا در اطراف الیاف فیلتر به فیلتر می چسبند . ذرات باید در یک شعاع فیبر فیلتر قرار بگیرند تا گرفته شوند . ذرات بزرگتر غالباً توسط سازوکار دوم ، تحت تأثیر قرار می گیرند . این ذرات به دلیل اندازه خود نمی توانند با تغییرات ناگهانی جریان هوا در اطراف فیلتر سازگار شوند و اساساً به فیبر فیلتر برخورد کرده و جاسازی می شوند .

مکانیسم نهایی انتشار است که به علت نحوه حرکت و تعامل ذرات میکروسکوپی با مولکول های اطراف رخ می دهد . این به عنوان حرکت براونی توصیف می شود ، جایی که مولکول ها به صورت تصادفی و زیگ زاگ حرکت می کنند زیرا با مولکول های اطراف برخورد می کنند . این حرکت مسیر یک ذره را از طریق فیلتر هپا (HEPA) کند می کند و احتمال جذب ذره توسط رهگیری یا ضربه را افزایش می دهد . با ما در تک نوع خاورمیانه همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *