شرکت تک نوع خاورمیانه

تولید کننده صنایع بیمارستانی

آدرس ما

تهران، پل گیشا

تماس بگیرید 02188486208

هود لامینار چیست انواع هود لامینار کدام اند؟

هود لامینار
820
20 اردیبهشت 1402
صنایع پزشکی تک نوع خاورمیانه
5/5 - (3 امتیاز)

انواع هود لامینار، جریان هوای آرام به سیستمی گفته می شود که جریان هوای پیوسته ای را که در جهت و سرعت یکنواخت است را فراهم می کند. هودهای لامینار با جریان هوای آرام، جریان هوا را در یک فضای محدود تسهیل می کنند.

آنها با انتشار هوا از طریق یک سیستم فیلتراسیون و تخلیه آن در سراسر سطح کار، منطقه کاری بدون ذرات را ایجاد می کنند. در اینجا به منظور آشنایی بیشتر با آن لازم است ادامه مطلب را بررسی کنید. در حقیقت شرکت تک نوع خاورمیانه تولیدکننده و اجراکننده این نوع هودهای آزمایشگاهی است که می توانید به راحتی محصول را تهیه کنید. شرکت تک نوع خاورمیانه تولید کننده هود لامینار در ایران می باشد.

هود لامینار چیست؟

هود لامینار به هود میکروبی معروف است. این نوع هود نمونه های آزمایشگاهی درون محفظه نگهداری و یا محیط آزمایشگاه را از ذرات آلوده، گرد و خاک و میکروب ها محافظت می کند. برای کشت بافت، سلول، تومور و نمونه های میکروبیولوژی از این نوع هود استفاده می شود.

در این نوع هود، هوا با استفاده از فیلتر هپا تصفیه شده و هوای پاک به محیط کاری منتقل می شود. این دستگاه با استفاده از یک جریان هوای پاک به محیط کاری منتقل می شود. کاربرد هود لامنیار این است کهبا استفاده از یک جریان هوای یک طرفه محیطی بدون آلودگی ایجاد می کند.

انواع هود شیمی ، لامینار و .. کدام اند

نکات مهم در بررسی هود لامینار

هود لامینار محفظه هایی هستند که برای جریان دادن هوای فیلتر شده با HEPA با سرعت و جهت یکنواخت طراحی شده اند. با توجه به این جریان هوای یک طرفه، یک محیط استریل حفظ می شود و در عین حال از آلودگی متقاطع جلوگیری می کند. در ادامه به بررسی انواع هود لامینار می پردازیم.

انواع جریان هوای لامینار

در زیر دو نوع از انواع هود لامینار بر اساس جهت جریان هوا آورده شده است:

جریان هوای آرام عمودی: به عنوان رایج‌ترین نوع جریان هوا در اینجا هوا از بالا به پایین جریان دارد. دمنده و فیلترها در بالای دستگاه قرار می گیرند. از جلوی محفظه، هوا پس از برخورد به سطح کار به بیرون جریان می یابد.

جریان هوای آرام افقی: این نوع جریان هوا نسبتاً بزرگ است. فیلتر HEPA را در پشت سیستم نصب می کنند. به طور کلی، جریان هوا از پشت به جلو است. پیش فیلتر با دیواره جلویی جعبه در زیر سطح کار قرار دارد و هوا را از جلو می مکد. از طرف دیگر، دمنده در قسمت پایین قرار دارد.

کاربرد هود لامینار

نگهداری از نمونه های آزمایشگاهی مهم ترین و اصلی ترین کاربرد هود لامینار است. همچنین این نوع هود آزمایشگاهی کاربرد زیادی در جداسازی آلودگی هایی مانند قارچ ها و باکتری ها از هوای محیط دارد و می تواند آن ها را از محیط هایی نظیر آزمایشگاه خارج کرده و سبب پاک سازی هوای آنها شود.

از موارد دیگر آن می توان به امکان استفاده از مواد و وسایلی که بزرگ هستند و در هودهای دیگر به راحتی جای نمی شوند اشاره کرد همچنین این هود هوا را به صورت کاربر نمی دمد و قابل استفاده در آزمایشگاه هایی مثل الکترونیک، پزشکی و داروشناسی است.

هود لامینار چگونه ساخته می شوند؟

به طور کلی، هودهای لامینار از فولاد ضد زنگ بدون هیچ گونه اتصال یا شکاف ساخته شده اند. از آنجایی که هیچ شکافی وجود ندارد، از ورود و جمع آوری آلاینده ها به راحتی جلوگیری می شود. محققان در آزمایشگاه ‌های علوم زیستی با فرایندهای حساس و شناور در هوا کار می‌کنند. حجم کمی از هوا می تواند میلیون ها میکروب را در خود داشته باشد.

اگر باید عملیات خود را از این آلاینده های موجود در هوا ایمن نگه دارید، باید در یک محیط هوای استریل و فیلتر شده کار کنید. همچنین، جریان هوا باید ماهیت آرام داشته باشد. به طور معمول، هوا در الگوهای ناهموار جریان دارد. جریان هوای متلاطم، گرداب‌ های زیادی ایجاد می ‌کند که محیط استریل هوا را مختل می ‌کند.

جریان هوای معمولی ذرات هوای بیرون را جمع آوری و رسوب می کند و کل نتیجه را اشتباه تفسیر می کند. از این رو، منطقه کار در هوا به عنوان یک جسم واحد در سرعت و جهت یکنواخت حرکت می کند. این منجر به تشکیل گرداب ها نمی شود.

هود لامینار چگونه کار می کند؟

کاربرد هود لامینار، ارائه یک محیط هوای استریل و فیلتر شده است. برای انجام این عملکرد، از قسمت های ذکر شده استفاده می کند:

  • سطح کار
  • محفظه
  • فن دمنده
  • پیش فیلتر / پد فیلتر
  • فیلتر هپا
  • لامپ UV

این قطعات با هم کار می کنند تا یک کابین جریان هوای آرام بسازند. دمنده به دستگاه کمک می کند تا هوای اتاق را از بالا یا جلوی دستگاه مکش کند. هوا از صفحه فیلتر عبور می کند که ذرات بزرگ گرد و غبار را از هوا جمع می کند.

پس از آن، هوا از فیلتر HEPA عبور می کند که میکروب ها و سایر ذرات را فیلتر می کند. هوای فیلتر شده محفظه را لمس می کند و روی سطح کار شسته می شود و هر نوع میکروب و ذرات معلق را پاک می کند.

در بررسی عملکرد هود لامینار چیست باید بدانید که برای استریل کردن محل کار، می توانید از لامپ UV برای استریل کردن محل کار استفاده کنید. دستگاه با دقت ساخته شده است تا جریان هوا به صورت آرام حفظ شود.

تمام قسمت های هوای محصور در خطوط مستقیم موازی با یکدیگر در یک جهت جریان می یابد. نوع جریان هوا بر اساس هدف هود استریل می تواند عمودی یا افقی باشد. هم نمونه و هم کاربر را به صورت مطلق ایمن نگه می دارد.

هود لامینار

قطعات هودهای لامینار

انواع هود لامینار دارای چندین بخش است که در زیر ذکر شده است:

محفظه: جعبه ای است که ناحیه حجیم را برای عملکرد بهتر به عنوان یک محیط استریل فراهم می کند. این دستگاه از یک جعبه مکعبی استیل ضد زنگ با دریچه شیشه ای تشکیل شده است. محیط استریل ایجاد شده در داخل توسط محفظه محافظت می شود. این محفظه است که آن را از محیط بیرون جدا می کند.

سطح کار: سطح کار نیز از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. این عامل میز صافی است که می توانید در داخل محفظه روی آن عمل کنید. وقتی صحبت از جریان هوای آرام عمودی به میان می ‌آید، سطح کار ممکن است دارای سوراخ‌ هایی باشد تا هوا از آن عبور کند.

پد فیلتر: یک پد فیلتر در بالای هود لامینار قرار دارد که از طریق آن هوا به داخل سیستم جریان می یابد. این پد فیلتر میکروب ها و ذرات گرد و غبار را از ورود به فضای کاری داخل کابینت به دام می اندازد.

فن یا دمنده: دستگاه هود مسئول جریان هوا است. فن هوا را از طریق فیلتر اولیه مکیده و آن را از طریق فیلتر HEPA فشار می دهد. دستگاه بین این پدهای فیلتر قرار می گیرد و جریان هوا را مدیریت می کند. این می تواند در اندازه های مختلف بر اساس مدل شما باشد. همچنین ممکن است قدرت های متفاوتی داشته باشد. در حین عمل، صدای زیادی تولید می کند.

فیلتر هپا: حیاتی ترین بخش جریان هوای آرام است.

آشنایی با انواع هود لامینار

هوای موجود در هود لامینار چیست؟ یک اصل علمی در مکانیک سیالات است. هنگامی که هوا در یک فضای معین در هر دو جهت و سرعت یکپارچه حرکت می کند، گفته می شود که به جریان هوای آرام دست یافته است. از کلمه “لمینا” گرفته شده است که به این معنی است که هوا به عنوان یک جسم یکنواخت حرکت می کند.

هود لامینار که به عنوان هود کشت بافت شناخته می‌ شود، سطح کاری محصور شده در ساختار جعبه‌ای است که مکانیزه شده است تا داخل محفظه را با هوای تمیز و استریل شده جاری کند. به شیوه ای آرام به نظر می رسد چیزی شبیه به یک هود بخار باشد، اما برعکس عمل می کند.

در آزمایشگاه ‌های علوم زیستی، ما اغلب مجبوریم با فرهنگ ‌های حساس و چیزهای دیگری که به چیزهای شناور در هوا بسیار حساس هستند کار کنیم. حجم کمی از هوا (فقط به اندازه ای که ما استنشاق می کنیم) می تواند میلیون ها ذره و میکروب شناور را در خود داشته باشد – شما این را در فرهنگ ارزشمند خود نمی خواهید.

بنابراین، برای اینکه کار خود را از این آلاینده های موجود در هوا در امان نگه دارید، باید فقط در یک محیط هوای استریل و فیلتر شده کار کنید. بنابراین سطح کار محصور با جریان هوای فیلتر شده می آید. در بررسی کاربرد هود لامینار باید بدانید که این جریان هوا باید ماهیت آرام داشته باشد، زیرا معمولاً هوا در طبیعت بسیار نامنظم جریان دارد. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با انواع هود آزمایشگاهی به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

انواع هود لامینار بر اساس کلاس کار و سطح حفاظت:

هود لامینار کلاس ۱:

هود لامینار کلاس ۱ از لحاظ طراحی مشابه هود شیمیایی بوده و از دیگر انواع هود ساده تر است. از این دستگاه برای محافظت محیط و اپراتورهای ازمایشگاه استفاده می شود.

هود لامینار کلاس ۲:

هود لامینار کلاس ۲ محیط آزمایشگاه ، اپراتورها و نمونه های آزمایشگاهی را در برابر آلودگی های خطرناک محافظت می کند.

هود لامینار کلاس ۳:

هود لامینار کلاس ۳ بالاترین سطح ایمنی را ایجاد می کند. این دستگاه باعث ایجاد یک محیط غیرقابل نفوذ برای هوای آلوده، مواد عفونی و عوامل بیماری زای انسانی می شود.

نمونه های مختلف هودهای لامینار

انواع هود لامینار، این هودها هوای فیلتر شده را از پشت به جلوی هود منتقل می کنند. یک دمنده الکتریکی، هوای آلوده اتاق را با استفاده از یک پیش فیلتر (مشابه فیلتر کوره) می کشد تا آلاینده های ناخالص را حذف کند. پیش فیلتر نیاز به تمیزی و تعویض به موقع دارد. هوا پس از عبور از پیش فیلتر تسریع می شود (اما تحت فشار نیست) به طوری که توزیع جریان هوا ثابت به فیلتر نهایی (فیلتر HEPA  )که در قسمت پشتی ناحیه هود وجود دارد می رسد.

  1. هود جریان هوای لامینار افقی

فیلتر HEPA 99.97 درصد از ذرات 0.3μ یا بزرگتر را حذف می کند، بنابراین اکثر میکروارگانیسم های موجود در هوا با اندازه 0.5μ یا بزرگتر را حذف می کند.

  1. هودهای جریان هوا عمودی

این هودها هوای فیلتر شده را به صورت عمودی منتقل می کنند. هوای عبوری از فیلتر HEPA از بالا ادغام شده و از ناحیه کار به سمت پایین عبور می کند.

هودهای جریان هوای عمودی بر این اصل کار می کنند که جریان هوا بین فیلتر HEPA و قطعه مورد استفاده برای آماده سازی CSP ها نباید قطع شود. هنگامی که یک جسم خارجی بین جسم استریل و فیلتر HEPA وارد می شود، تلاطم باد (منطقه تلاطم) در ناحیه بحرانی افزایش می یابد و آلاینده های خارجی به سطح کار استریل منتقل می شوند و در نتیجه سوزن یا سرنگ را آلوده می کنند.

  1. هود جریان هوای آرام عمودی

در بررسی عملکرد هود لامینار باید بدانید که هیچ چیز نباید از پشت یک جسم استریل در یک هود جریان هوا افقی عبور کند و در مورد هود جریان هوا عمودی، چیزی نباید از بالای جسم استریل عبور کند. مواد داخل منطقه کار الگوی دمیدن هوا از فیلتر HEPA را قطع می کنند.

هود بیولوژیکی یا هود لامینار

ویژگی میکروب زدایی هود لامینار :

در هودهای لامینار ممکن است قبل از استفاده از لامپ ماورا بنفش استفاده شود تا محیط و محتویات داخل دستگاه را ضد عفونی کند و از ایجاد آلودگی در طی آزمایش و نمونه جلوگیری کند. لامپ های uv معمولا به مدت ۱۵ دقیقه روشن نگه داشته می شوند تا فضای داخلی را ضدعفونی کنند.

در این مدت هیچ تماسی با انواع هود لامینار برقرار نمی شود. کاربرد هود لامینار عمدتا برای کشت گونه های میکروبی و باکتریایی و ایجاد محیطی کاملا استریل برای کار است.

قیمت هود لامینار

با توجه به مطالب بالا هودهای لامینار دارای انواع مختلف با کاربرد متنوع هستند. این تنوع محصولات و نوسانات بازار دلیل محکمی بر عدم ثبات در قیمت هود لامینار است.
به همین دلیل، توصیه می شود برای خرید هود لامینار و دریافت مشاوره تخصصی برای انتخاب محصول متناسب با کارکردتان با شماره درج شده در سایت تکنوع خاورمیانه تماس حاصل فرمایید.

سخن پایانی

در مجموع، انواع هود لامینار در آزمایشگاه های صنعتی بسیار کاربرد دارد. یک مورد از تجهیزات آزمایشگاهی به نام هود جریان هوای عمودی که هود جریان آرام نیز نامیده می شود، هوای فیلتر شده را در جهت عمودی هدایت می کند تا یک محیط کاری کنترل شده و استریل را فراهم کند.

برای جلوگیری از آلودگی و محافظت از نمونه ها یا تجهیزات در برابر قرار گرفتن در معرض ذرات معلق در هوا، اغلب در تحقیقات میکروبیولوژی، دارویی و پزشکی استفاده می شود.

سوالات متداول

هود لامینار چیست؟

این وسیله محفظه ی فیزیکی است که وظیفه آن حفاظت از مواد داخل هود در برابر آلودگی های محیطی و یا حفاظت کارکنان و محیط آزمایشگاه در برابر مواد آلوده و خطرناک موجود در محفظه هود می‌باشد.

هود لامینار چه کاربردهایی دارد؟

این هود جریان آرام خطی (Laminar Flow Hood) که با نام هود لامینار شناخته می‌شود، دارای محیطی کاملا بسته می‌باشد که برای جلوگیری از ورود آلودگی به محیط نگهداری نمونه طراحی شده است.

انواع هود لامینار چیست؟

این نمونه از هودها دو نوع اولیه دارد که شامل مدل افقی و مدل عمودی می شود. علاوه بر این، سه کلاس متفاوت از هودهای لامینار وجود دارند که بسته به نیاز های تحقیقاتی و کلینیکی از آن ها استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *