شرکت تک نوع خاورمیانه

تولید کننده صنایع بیمارستانی

آدرس ما

تهران، پل گیشا

تماس بگیرید 02188486208

جنس رویه های میز آزمایشگاهی از چیست؟

جنس رویه میزهای آزمایشگاهی از چیست؟
809
5 شهریور 1402
صنایع پزشکی تک نوع خاورمیانه
Rate this post

جنس رویه های میز آزمایشگاهی ، آزمایشگاه های شیمیایی و بیولوژیکی از متداول ترین نوع آزمایشگاه می باشند . میزکار هم از متداول ترین نوع تجهیزات آزمایشگاه ها هستند . میزهای آزمایشگاهی از جنس های مختلفی ساخته شده اند . در این مقاله جنس رويه های ميزبندی آزمايشگاهی را مورد بررسی قرار می دهیم با ما همراه باشید .

میز آزمایشگاهی چیست ؟

میز آزمایشگاهی در فضای آزمایشگاه به صورت سکوبندی یک طرفه ( جزیره ) یا دوطرفه کاربرد دارند و به عنوان جایگاه جهت قرار دادن انواع مواد شیمیایی ، میز کار پرسنل آزمایشگاه و محلی برای نصب انواع سینک برای شستشو می باشد . در صورت نیاز دو سر میز آزمایشگاه را می توان هنگام تجهیزکردن آزمایشگاه میز شستشو نصب کرد . به بخشی از آزمایشگاه که میز کار در آن قرار دارد ایستگاه کاری گفته می شود .

میز آزمایشگاهی چیست

جنس رویه های میز آزمایشگاهی

به طور مستقیم انتخاب جنس رویه سکوهای آزمایشگاهی به نوع مواد شیمیایی مورد استفاده در هر آزمایشگاه بستگی دارد . در میز های آزمایشگاهی با توجه به نیاز آزمایشگاه از رویه های متفاوتی می توان استفاده کرد و به دلیل اینکه بیشترین استهلاک را در آزمایشگاه رویه میز دارد ترجیها باید از بهترین نوع رویه استفاده شود .

انواع رویه میز آزمایشگاهی

  1. رویه سنگ

در اکثر آزمایشگاه ها از سنگ گرانیت می توان استفاده کرد همچنین سنگ هر چه رنگ تیره تری داشته باشد از مقاومت بالا تری در مقابل اسید و ضربه از خود نشان می دهد .

همچنین هر چه سنگ قواره بزرگتری داشته باشد بهتر است زیرا تعداد درز های کمتر خواهد داشت و در نتیجه مقاومت رویه بیشتر می شود .

  1. رویه استیل

رویه استیل بیشتر در آزمایشگاه های میکروبی و اتاق های شستشو مورد استفاده قرار می گیرد .

در آزمایشگاه های میکروبی برای کمترین مقدار آلودگی که به خود می گیرد و آسان بودن ضد عفونی کردن آن و در اتاق های شستشو چنانچه با سینک یک پارچه شود کمترین مقدار ریزش آب را به کابینت زیرین دارد و خود نیز مقاومت خوبی در مقابل آب دارد  .

  1. رویه سرامیک

معمولا رویه های سرامیک بهترین مقاومت را در آزمایشگاه های شیمی از خود نشان می دهند و از نظر جنس ، رنگ و اندازه تنوع زیادی دارند .

رویه های MDF با روکش HPL یا فرمیکای استخوانی

  1. رویه های MDF با روکش HPL یا فرمیکای استخوانی

این نوع رویه بیشترین استفاده را در آشپزخانه های خانگی داشته و در آزمایشگاه های شیمی جایی ندارد اما در آزمایشگاه های میکروبی به علت یک تکه بودن و نداشتن درز بعضی اوقات استفاده می شود و در آزمایشگاه های برق به دلیل عایق بودن و در آزمایشگاه های فیزیک علت ضربه پذیر بودن این نوع رویه مورد استفاده قرار می گیرد  .

  1. رویه رزین اپوکسی

رویه های رزین اپوکسی اگر از نوع مرغوب باشد بهترین گزینه برای کلیه آزمایشگاه ها می باشد . زیرا مقاومت خوبی در برابر اسید دارد برای آزمایشگاه میکروبی مناسب است . رویه رزین اپوکسی عایق جریان برق می باشد و در آزمایشگاه برق الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرد و به علت ضربه پذیر بودن در آزمایشگاه فیزیک استفاده می شود .

  1. سنگ های مهندسی ( سنگ مصنوعی )

سنگ های مصنوعی به دلیل یک پارچه بودن جهت آزمایشگاه میکروبی مناسب می باشد اما در آزمایشگاه شیمیایی دیده شده در برابر بعضی اسید ها مقاوم نمی باشد و از بین می رود  .

لازم به ذکر است کلیه رویه ها چنانچه زیر سازی و درز بندی مناسب داشته باشند و کاملا تراز نصب شوند از مقاومت بالایی بهره مند می باشند  .

مناسب ترین جنس رویه میزهای آزمایشگاهی

همانطور که گفتیم هر یک از رویه های آزمایشگاهی برای کاربری خاصی مورد استفاده قرار می گیرد و دارای مزایا و معایب خاص خود هستند . هیچ رویه ای به طور صد در صد در برابر مواد شیمیایی ، حلال ها ، رنگ ها و ضربات فیزیکی مقاوم نیست . می توان گفت صفحات HPL با در توجه به کلیه فاکتورها از جمله کارایی ، زیبایی و میزان مقاومت در برابر عوامل شیمیایی ، فیزیکی و رطوبت ، از بهترین و مناسب ترین رویه ها به شمار می روند .

صفحات HPL از به هم پیوستن لایه هایی از جنس سلولز با رزین فنولیک در حرارت حدود 180 درجه سانتیگراد و فشاری در حدود 80 بار تولید می شوند . لایه خارجی آن ها هم با استفاده از تکنولوژی مقاوم سازی سطوح در برابر عوامل شیمیایی خورنده مقاوم شده است . این صفحات در برابر آتش سوزی مقاوم بوده و به همین دلیل در جداره داخلی هود های شیمیایی و رویه میزهای آزمایشگاهی استفاده می شود .

ورقه های HPL به دلیل تراکم زیاد ، در مقابل رطوبت و بخار آب بسیار مقاوم بوده ، ورقه ورقه نشده و ترک نمی خورند . با توجه به اینکه ضریب انبساطی خطی آن ها بسیار ناچیز است و نسبت به شوک حرارتی بسیار مقاوم هستند ، در دمای بالا تغییرات ابعادی کمی دارند . استفاده از چسب رزین فنولیک در تولید فرمیکا یا HPL سبب می شود که در مقابل جریان الکتریسیته مقاوم گردد و وجود چسب رزین ملامین در سطح لایه های ورق نیز مقاومت آن را در برابر اسید بالا می برد .

پیشنهاد ما برای انتخاب درست جنس رویه میز های آزمایشگاهی

پیشنهاد ما برای انتخاب درست جنس رویه میز های آزمایشگاهی

انتخاب جنس رویه سکوهای آزمایشگاهی بستگی به پیش نیاز های یک آزمایشگاه از جمله موادی که باید بررسی شوند ، مواد شیمیایی، شیوه کاری و قوانین محیط دارد . برای مثال در محیط های آزمایشگاهی نظیر آسیب شناسی و آزمایشگاه کیفی بررسی غذا که نکات بهداشتی در آن ها باید بسیار رعایت شود ، عموما از فولاد ضد زنگ استفاده می شود . در حالی که در آزمایشگاه های دارای بار مکانیکی و شیمیایی بالا ، سرامیک صنعتی موثر تر واقع می شود .

به طور کلی برای میزهای آزمایشگاهی استفاده از رویه های زیر  پیشنهاد می شود :

  • رویه های سرامیکی یکپارچه با ابعاد بزرگ و ضخامت 30 میلیمتر
  • رویه های ضد اسید از جنس HPL با ضخامت 19 میلیمتر
  • رویه های استنلس استیل گرید 304 یا 316
  • رویه های ضد اسید پلیمری از جنس پلی پروپیلن (PP)
  • رویه مدرن فولادی ضد اسید با مینای پرسلن

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تک نوع خاورمیانه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *