شرکت تک نوع خاورمیانه

تولید کننده صنایع بیمارستانی

آدرس ما

تهران، پل گیشا

تماس بگیرید 02188486208

کاربرد کمد آزمایشگاهی چیست؟

کمد نگهداری مواد شیمیایی
765
18 شهریور 1402
صنایع پزشکی تک نوع خاورمیانه
Rate this post

کاربرد کمد آزمایشگاهی ، یکی مهم ترین و اصلی‌ترین تجهیزات در آزمایشگاه برای نگهداری تمامی لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی ، کمد آزمایشگاهی است . کمد آزمایشگاه استاندارد جهت افزایش ایمنی محیط آزمایشگاه و حفظ نظم و افزایش کارایی پرسنل ضروری می ‌باشد . کمد آزمایشگاه با توجه به نیاز کاربران کاربردهای متفاوتی داشته و در مکان‌ های مختلف همچون مدارس ، ادارات ، آزمایشگاه ، دانشگاه و کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرد .

کمد آزمایشگاهی چیست ؟

کمد نگهداری جهت مواد مختلف شیمیایی ، سیلندرهای گاز ، مواد اسیدی و …. مورد استفاده قرار می گیرد . کمد های نگهداری یا کابینت ‌های ایمنی در آزمایشگاه بسیار مهم هستند و وجود آنها برای این محیط‌ ها کاملا ضروری و مورد نیاز است . در راه‌اندازی و تجهیز آزمایشگاه نصب کمد آزمایشگاهی بعد از مرحله سکوبندی آزمایشگاه انجام می‌ گیرد .

کاربرد کمد آزمایشگاهی و انواع آن چیست ؟

کمدهای آزمایشگاهی با توجه به مواردی که باید از آن محافظت نمایند باید از متریال مختلفی ساخته شود همچنین ابعاد و اندازه های این کمد ها نیز متفاوت اند از این رو باید متناسب با کاربری آزمایشگاه از کمدهایی با متریال و ابعاد مناسب استفاده شود . متریال به کار رفته در ساخت کمد آزمایشگاهی می تواند از MDF با پوشش HPL , استیل ضد زنگ , پی وی سی و … باشد . کمدهای ضد اشتعال از جنس فولاد ضد انفجار ساخته می شود و در مقابل حرارت و آتش سوزی مقاومت خوبی از خود نشان می دهند و می توانند انفجار را به تعویق بیندازند .

کاربرد کمد آزمایشگاهی و انواع آن چیست ؟

انواع کمد آزمایشگاهی عبارتنداز :

  • کمد نگهداری مواد شیمیایی

کمد آزمایشگاهی به عنوان کمد نگهداری مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد . در آزمایشگاه ها انواع مختلف مواد شیمیایی همچون اسیدها ، بازها و … وجود دارد و انتخاب محل مناسب برای نگهداری از آن ها علاوه بر اینکه از نظر ایمنی و حفاظتی بسیار مهم است در ایجاد نظم و هماهنگی هم موثر است .

از کاربرد کمد آزمایشگاهی می توان به قابلیت نگهداری از مواد مختلف و سهولت در برداشتن و گذاشتن مواد در داخل کمد نگهداری مواد شیمیایی اشاره کرد . جنس اسکلت به کار رفته در تولید این کمد ها از ورق‌های ضخیم است که با پوشش مناسب رنگ شده‌اند .

کمدهای آزمایشگاهی دارای طبقات قابل تنظیم می باشند و تعداد زیادی از مواد شیمیایی را می‌توانند در خود جایی دهند . ارتفاع ، عرض و عمق این کمدها با توجه به کاربرد کمد آزمایشگاهی انتخاب می ‌شود و ابعاد سفارشی مشتری هم قابل طراحی و ساخت است .

  • کمد نگهداری کپسول و سیلندر گاز

از کاربردهای دیگر کمد آزمایشگاهی استفاده به عنوان کمد نگهداری کپسول و سیلندرهای گاز است . این کمدها از فضای مناسبی جهت نگهداری از کپسول ‌های گاز برخوردار می ‌باشند به این ترتیب علاوه بر اینکه فضای مناسبی جهت نگهداری از کپسول ها و سیلندرهای گاز به وجود می ‌آورند به حفظ ایمنی محیط و کاربران نیز کمک می کنند .

نگهداری کپسول‌ها و سیلندرهای گاز از اهمیت زیادی در آزمایشگاه برخوردار می باشد . این کمد ها می‌ توانند 30 الی 90 دقیقه در برابر آتش ‌سوزی مقاومت کنند و از انفجار جلوگیری کنند . ظرفیت و گنجایش کمد نگهداری کپسول به عنوان کاربرد کمد آزمایشگاهی متفاوت بوده و می ‌تواند از 1 تا 4 سیلندر گاز را در خود نگهداری کند .

  • کمد ضد اشتعال :

مواد شیمیایی آتش گیر و قابل اشتعال از جمله موادی هستند که به وفور در آزمایشگاه‌ ها یافت می‌ شوند . به همین دلیل باید محل مناسبی برای نگهداری از این گونه مواد در آزمایشگاه در نظر گرفت . کمد ضد اشتعال می تواند بهترین گزینه جهت نگهداری از مواد اشتعال‌ زا باشد . کمدهای ضد اشتعال در صورت رخ دادن آتش ‌سوزی از انتشار آتش و انفجار جلوگیری می کند .

فن تهویه ، قفل ایمنی و دستگیره اتومات از ویژگی‌های مهم کمد ضد اشتعال می باشد .

کمد پیشخوان دار اتاق عمل

مزایای کمد آزمایشگاهی

همانطور که گفته شد برای اینکه در استفاده از مواد مختلف با مشکل روبرو نشویم و نظم و ترتیب آزمایشگاه هم برهم نخورد بهتر است کمد آزمایشگاه استفاده کنیم .

یکی از کاربردهای کمد آزمایشگاهی سهولت در استفاده از مواد مختلف است . کمد آزمایشگاهی وظیفه ی نگهداری از مواد مختلف شیمیایی , اسیدی و ضد اشتعال را دارد و هر زمان که پرسنل به این مواد نیاز داشته باشند به راحتی می دانند که کجا آن را پیدا کنند . میزبندی آزمایشگاهی محلی است که پرسنل بر روی آن آزمایش های مختلف انجام می دهند و بهتر است از شلوغ کردن آن پرهیز شود به همین جهت برای نگهداری از مواد مختلف از کمد آزمایشگاه استفاده می شود .

از مزایای دیگر کمد آزمایشگاهی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • مانع آلودگی فضای بسته می ‌شود .
  • از متصاعد شدن بخارات سمی و پرخطر جلوگیری می‌ کند .
  • از واکنش شیمیایی مواد و ایجاد انفجار و آتش سوزی مانع می گردد .
  • مقاومت در برابر انفجار و هنگام بروز حادثه احتمالی از گسترش آتش سوزی و ایجاد خسارت جلوگیری می ‌کنند .

شما می توانید برای خرید و اطلاع از قیمت کمد آزمایشگاهی می توانید با ما در تک نوع خاورمیانه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *