شرکت تک نوع خاورمیانه

تولید کننده صنایع بیمارستانی

آدرس ما

تهران، پل گیشا

تماس بگیرید 02188486208

تجهیزات هتلینگ بیمارستانی چیست؟ +‌معرفی انواع آنها

تجهیزات هتلینگ چیست ؟
338
9 بهمن 1402
صنایع پزشکی تک نوع خاورمیانه
5/5 - (1 امتیاز)

تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌ ها در تلاش اند تا از بهترین تجهیزات و لوازم برای بهبود و رفاه بیماران خود استفاده کنند . این مسئله در میان بیمارستان ‌ها و مراکز خصوصی بیشتر از مراکز دولتی است . بسیاری از افراد علاوه بر توجه به پزشکان و پرسنل بیمارستان ، به تجهیزات هتلینگ بیمارستانی هم توجه زیادی می‌ کنند . در این مقاله به تجهیزات هتلینگ بیمارستان و مسائل پیرامون آن می پردازیم با ما همراه باشید .

تجهیزات هتلینگ چیست ؟

لوازم هتلینگ دارای تنوع گسترده ای هستند که به منظور ابزار کمکی برای تامین رفاه و آسایش بیماران طراحی می شوند . بدون در اختیار داشتن این ابزار و تجهیزات جابجایی بیماران با مشکلات زیادی روبرو می شود . بدون تردید بیماران در مراکز درمانی در شرایطی نیستند که امکان راه رفتن برای آن ها وجود داشته باشد . پس هتلینگ ( تخت بیمار و لوازم جانبی ) در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است .

تخت های بیمارستان در انواع و اقسام گوناگونی تولید می شوند که کاربرد و کارایی مخصوص به خود را دارند . علاوه براین لوازم جانبی موجود در اتاق بیمار باید به صورتی باشد که رفاه و آسایش بیماران را تامین کند . پس این تجهیزات همچون : صندلی کنار تخت یا تابوره ، ویلچر ، واکر ، عصا ، میز چرخدار به منظور صرف غذا بیمار ، دستگاه ها و لوازم مرطوب کننده و تهویه هوا ، زیر گردنی ، زیر صورتی ، کمد مخصوص بیمار ، ترالی ، تک پله کنار تخت ، پاراوان یا پرده های تفکیک کننده فضا ، محل قرارگیری چارت پزشکی و غیره جزو ضروری ترین لوازم پزشکی در هتلینگ محسوب می شوند .

تجهیزات هتلینگ چیست ؟

انواع هتلینگ بیمارستان ( تخت و لوازم جانبی ) و ویژگی آن ها

همانطور که به آن اشاره کردیم این لوازم و تجهیزات باید در اتاق بیمار قرار داشته باشند تا جابجایی و حمل آن ها به منظور انجام آزمایش و سایر اقدامات پزشکی راحت تر انجام شود . در ادامه تعدادی از این لوازم و تجهیزات را با ویژگی های آن ها مورد بررسی قرار می دهیم .

  • انواع تخت بیمارستان

تخت یک شکن ساده

تخت سه شکن ساده

تخت مکانیکی سه شکن با پلاستیک فشرده

تخت معاینه تاشو

تخت پایه ثابت

تخت ژنیکولوژی و رادیولوژی

تخت مخصوص جراحی اتاق عمل

تخت مخصوص زنان و زایمان

تخت معاینه برقی

تخت یوروداینامیک

در ادامه به برخی از پر درخواست ترین انواع تخت های بیمارستانی اشاره می کنیم.

  • تخت یک شکن ساده

تخت های یک شکن ساده امکان حرکت بیمار را از قسمت زیر سر ایجاد می کنند . تخت های یک شکن ساده بسیار سبک بوده و توسط 4 چرخی که در زیر پایه های آن قرار داده شده می توانند حرکت کنند . سطح این تخت های تک شکن ساده را فلز مشبک پوشانده است .

  • تخت مکانیکی سه شکن

در تخت سه شکن برقی امکان تنظیم تخت از 3 قسمت وجود دارد و این تنظیمات به وسیله چند دکمه قابل انجام است . جنس تخت مکانیکی سه شکن از پلاستیک فشرده است و به همین علت وزن زیادی ندارند .

تخت بیمار

  • تخت ژنیکولوژی و رادیولوژی

تخت ژنیکولوژی و رادیولوژی کاملا اتوماتیک بوده و یک کنترل الکترونیکی دارند . علاوه بر سطح تخت ، ارتفاع آن هم قابل تنظیم است . روی چرخ های تخت ژنیکولوژی و رادیولوژی هم ترمزهایی قرار گرفته شده که فرایند جابجایی را راحت تر می کند .

  • تخت مخصوص جراحی اتاق عمل

این تخت ها با پیچیدگی های بیشتری طراحی و ساخته می شوند . تخت مخصوص جراحی اتاق عمل باید شرایطی داشته باشند که هم بیمار به راحتی روی آن قرار گیرد و هم تیم جراحی بتوانند با تسلط کامل کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند . بعضی از ویژگی های مهم این تخت ها عبارتنداز :

اندازه مناسب

امکان برگرداندن به یک سمت

قابلیت تنظیم ارتفاع

دارای سیستم مکانیکی چند شکن در قسمت های مختلف

قابلیت نصب کردن تجهیزات جانبی اتاق عمل روی تخت

دارای پدال های ثابت نگهدارنده

مجهز به تشک اسفنجی و قابل شستشو

دارا بودن تکیه گاه مخصوص پاها

مجهز به اسکرین بیهوشی

مجهز به محل قرار گرفتن جای سر

تعبیه مکانی برای جای دست در طول جراحی

مجهز به کمربند و تسمه های نگهدارنده بیماران

  • برانکارد

برانکاردها دارای ۲ نوع تاشو و اورژانسی هستند . برانکارد های تاشو جهت جابجایی بیمار در فضای بیمارستانی مورد استفاده قرار می گیرد . تجهیزاتی جهت ثابت نگه داشتن بیمار در این برانکاردها قرار داده شده است . برانکارد اورژانسی نیز برای انتقال بیماران به داخل آمبولانس ها و پس از آن انتقال به بیمارستان است . برانکارد اورژانسی هم به صورت پشت متحرک تولید می شود .

  • انواع ترالی

یکی از کاربردی ترین تجهیزات هتلینگ بیمارستانی ترالی ها است . به منظور حمل و نقل تجهیزات پرستاری و داروها ترالی اورژانس مورد استفاده قرار می گیرد . معمولا ترالی به صورت چند طبقه ساخته می شود . برخی از مدل های ترالی مخصوص حمل وسایل احیا و تجهیزات پزشکی پیچیده تری هستند . جلوگیری از اتلاف انرژی پرسنل ، تسریع در خدمات دهی و افزایش دقت در خدمات از مهمترین مزایای استفاده از این وسیله کاربردی در محیط های بیمارستانی است . به علت استفاده زیاد از ترالی باید جنس آن ها از مواد اولیه با کیفیتی باشد . لازم است تا ترالی ها چرخ های روانی داشته باشند همچنین بیشتر ترالی ها مجهز به ترمز هستند.

ترالی دو کشو تمام استیل
ترالی دو کشو تمام استیل
  • انواع صندلی بیمارستانی

صندلی های بیمارستانی دارای انواع مختلفی هستند ، از صندلی های حمل بیمار و صندلی های سالن های انتظار گرفته تا محصولات تخصصی تر همچون صندلی خون گیری . صندلی های خون گیری در هر دو طرف دسته هایی برای گذاشتن دست دارند تا عملیات خون گیری راحت تر صورت گیرد . برخی از مدل های تاشو برای استراحت احتمالی شخص به علت افت فشار پس از نمونه گیری است .

برخی دیگر از تجهیزات هتلینگ بیمارستانی

تابوره

ویلچر

واکر و عصا

میز چرخدار کنار تخت بیمار

دستگاه ها و لوازم مرطوب کننده و تهویه هوا

زیر گردنی و زیر صورتی

کمد مخصوص بیمار

ترالی حمل دارو ، کپسول و غذا

تک پله کنار تخت

پاراوان یا پرده های تفکیک کننده فضا

محل قرارگیری چارت پزشکی

پایه سرم کنار تخت

سخن پایانی

در این مقاله در مورد انواع هتلینگ ( تخت و لوازم جانبی ) توضیحاتی را به شما عزیزان ارائه کردیم تا با این لوازم و وسایل جانبی پزشکی بیشتر آشنا شوید . این تجهیزات به بیماران کمک می کنند تا آسایش و آرامش بیشتری در طول درمان خود در بیمارستان داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *