شرکت تک نوع خاورمیانه

تولید کننده صنایع بیمارستانی

آدرس ما

تهران، پل گیشا

تماس بگیرید 02188486208

کاربرد و روش کار با هود لامینار + نکات ایمنی و موارد احتیاط استفاده از هود لامینار

هود بیولوژیکی یا هود لامینار
929
16 مرداد 1402
صنایع پزشکی تک نوع خاورمیانه
5/5 - (5 امتیاز)

کاربرد و روش کار هود لامینار ، یکی از تجهیزات اساسی مورد نیاز هر آزمایشگاهی هود لامینار است . لازم است تا تحقیقات آزمایشگاهی در فضایی ایمن و کنترل شده انجام شوند تا خطر آلودگی در این آزمایش ها حداقل ممکن باشد . در این مقاله به طرز كار هود لامينار و نكات ايمنی آن خواهیم پرداخت با ما همراه باشید .

هود لامینار چیست ؟

هود لامینار یک هود جریان آرام خطی می باشد  . این هود جهت کنترل آلودگی در برابر نفوذ به محیط آزمایش و هدایت آلودگی ناشی از مواد مورد آزمایش به بیرون از محیط آزمایشگاه به گونه ای که به کارکنان و پرسنل آزمایشگاه آسیبی وارد نگردد .

به همین علت هود لامینار و انواع آن از مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی می باشند . در این نوع هود ها فیلتری به نام فیلتر Hepa مورد استفاده قرار می گیرد ، عملکرد این فیلتر به این صورت است که هوای داخل هود را که آلودگی بالایی دارد به واسطه مکنده ، میکشد و هوای تمیز را به صورت خطی و آرام بیرون می دهد .

محفظه داخلی هود لامینار از جنس استیل ضد زنگ ساخته می شود و جنس بدنه خارجی این دستگاه از ورق فولادی به همراه رنگ کوره ای الکترواستاتیک است .

کاربرد هود لامینار ، علت استفاده از استیل ضد زنگ در ساخت محفظه داخلی هود ، این است که به منظور کنترل محیط از آلودگی ، محفظه داخلی بدون درز و فضای خالی باشد تا امکان ایجاد قارچ و جرم درون محفظه وجود نداشته باشد .

با توجه به نیاز آزمایشگاه ابعاد هود و نوع هود متغیر است و در ابعاد مختلف قابل ساخت می باشد . در ادامه به کاربرد و روش کار هود لامینار می پردازیم.

اهمیت استفاده از هود لامینار :

هود شیمی از لحاظ کاربرد و عملکرد با کاربردهای هود لامینار متفاوت است. مهم ترین آن در فیلتراسیون می باشد. این به این معنی است که هود شیمی با استفاده از فن ها تنها هوا را خالی می کند در صورتی که هود لامینار می تواند هوا را فیلتر و تصفیه کند و هوای تمیز را به محیط بازگرداند. با توجه به این موضوع استفاده از هودهای لامینار در کار با نمونه بیولوژیکی که قدرت بیماری زایی دارند ضروری است.

انواع هود شیمی ، لامینار و .. کدام اند

انواع هود لامینار

  • هود میکروبیولوژی
  • هود کشت بافت
  • هود کلاس ۳
  • گلاوباکس

اجزای هود لامینار

کاربرد هود لامینار ، اجزای اصلی هود های لامینار عبارتند از :

  • بدنه دستگاه دارای دو قسمت پایه و کابین
  • محفظه اصلی کار از جنس استیل ضد زنگ و دارای کانال های داخلی برای ایجاد فشار منفی .
  • لامپ UV برای استریل سازی
  • درب محافظ متحرک و یا ثابت شیشه ای
  • سیستم هشدار و صفحه کلید های کنترل دستگاه
  • موتور الکتریکی
  • فیلتر HEPA
  • در هود های کلاس 3 به این اجزا مخزن انتقال نمونه و دستکش های محافظ نیز اضافه خواهند شد .

قیمت هود لامینار

کاربرد و روش کار هود لامینار ، با توجه به نوع دستگاه و نیاز های شما قیمت انواع هود می تواند متفاوت باشد .

همچنین بر اساس وضعیت بازار ، امکان دارد قیمت این دستگاه با نوسان هایی رو به رو باشد . شما می توانید برای اطلاع از وضعیت قیمت هود لامینار و هودهای آزمایشگاهی با ما در تک نوع خاورمیانه در تماس باشید.

اقدامات قبل از روشن کردن دستگاه :

1- با یک دستمال مرطوب داخل کابین تمیز گردد.
2- کلیه کلیدها در وضعیت خاموش قرار گیرد.
3- دستگاه از طریق پریز دارای سیم ارتینگ به برق شهر متصل گردد.

نحوه استفاده از دستگاه :

1- کلید اصلی دستگاه را در وضعیت روشن قرار دهید.
2-کلید فن را روشن کنید تا کلیه پارتیکلهای داخل کابین جذب فیلتر تهویه دستگاه شوند.این ظرف مدت 5 دقیقه دستگاه هود لامینار را آماده بهره برداری می کند.
3- جهت روشنایی داخل کابین لامپ فلورسنت را روشن کنید.
4- لامپ UV جهت استریل فضای کابین تعبیه شده است.در صورت فعال کردن لامپ عمل استریل در این حالت در حدود 30 دقیقه به طول می انجامد که در این مدت لازم است افراد اتاق را ترک کرده باشند.
5- هر چه فاصله درب دستگاه از روی میز کابین کمتر باشد،احتمال آلودگی محیط کار کمتر خواهد بود.

موارد ایمنی هنگام کار با هود لامینار :

پیش از آغازکار حتما هود را به مدت ۳ الی ۵ دقیقه روشن کنید تا هوای داخل محیط آزمایشگاه تخلیه شود. لامپ یو وی را قبل از شروع کار خاموش و لامپ فلوئورسنت را روشن کنید.

زمانی که کارتان با هود لامینار تمام شد باید نور فلوئورسنت را خاموش و لامپ یو وی را روشن کنید. سطح کار و سطح داخلی پنجره و تمام ظروف باید ضد عفونی شوند. این سطوح را پس از پایان کار کاملا تمیز کنید. از مناسب بودن محل قرار گرفتن دست ها و مواد در زمان کار با هود لامینار نیز اطمینان پیدا کنید.

  • از جریان هوای تمیز زیر هود مطمئن شوید
  • تمیز کردن و ضد عفونی کردن هود را به صورت مداوم انجام دهید.
  • هوای ناحیه کاری خود را چند دقیقه قبل از شروع کار تصفیه نمایید.
  • لامپ فرابنفس را قبل از شروع به کار خاموش کنید
  • از کار کردن با مواد شیمیایی خطرناک در زیر آن خودداری کنید.

هود لامینار دارای لامپ uv-c است . کاربر ملزم است قبل از شروع آزمایش مربوطه این لامپ را به مدت ۱۵ دقیقه روشن نماید. این کار به این دلیل است که محفظه داخلی دستگاه هود کاملا استریل شود. نکته ی مهم دیگر این است که کاربر با شروع آزمایش الزاما این لامپ را باید خاموش نماید به این دلیل که از بروز بیماری های پوستی جلوگیری کند.

روش کار با هود لامینار :

  • در گام نخست باید هر کاری که قرار است در هود انجام شود را برنامه ریزی و طراحی کنید ، روش کار و وسایل مورد استفاده را نیز تعین کنید همچنین زمان مورد نیاز را با پرسنل دیگر آزمایشگاه تنظیم کنید تا از تداخل کاری جلوگیری شود .
  • کلید هود را روشن کنید . چنانچه لامپ UV روشن است ، آن راخاموش نمایید .
  • لامپ فلورسنت و هواکش هود را روشن کرده و از آزاد بودن شبکه های هوا در عقب و جلو هود اطمینان حاصل کنید . سطح میز کار را آماده کنید و پیش از شروع کار ، هود را به مدت حداقل ۱۵ دقیقه روشن نمایید .
  • دست ها را با صابون ضد عفونی کننده شستشو دهید . درصورت نیاز برای پوشیدن لباس محافظ روپوش یا کت آزمایشگاه با آستین بلند ، محافظ چشم و دستکش اقدام کنید .
  • سطح داخلی هود را با اتانول 70 درصد یا ماده ضدعفونی کننده دیگر آماده کنید و پس از آن هواکش داخل هود ایمنی را روشن کنید . تنها لوازم و موادی که برای آزمایش استفاده می شوند ، داخل هود ایمنی قرار دهید . محل تمیز و آلوده هود را شناسایی کنید و وسایل را طوری بچینید که مواد تمیز و استفاده شده کنار هم قرار نگیرند و یا مانع شبکه های هوا در جلو و عقب هود نشوند .

احتیاط :

کاربرد و روش کار هود لامینار ، کیسه حاوی مخاطرات زیستی ، ظرف های حاوی مواد ضد عفونی کننده برای قرار دادن پی پت ها ، و یک ظرف دیگر برای وسایل تیز و برنده در هود ایمنی داشته باشید .

  • هنگامی که تمام وسایل مورد نیاز آماده شد ، اجازه دهید هوا به مدت 3 الی 5 دقیقه در هود ایمنی جریان داشته باشد تا از انباشته شدن ذراتی که در مرحله قراردادن وسایل در هود ایمنی به وجود آمده است ، جلوگیری شود .
  • کار را آغاز کنید . مواد را در فاصله 10 سانتیمتری شبکه جلویی کابینت نگه دارید و سعی کنید فعالیت های پرخطر را در قسمت عقب سطح کار هود ایمنی انجام دهید .
  • درون هود ایمنی از فندک یا شعله استفاده نکنید ، این ابزارها لایه های جریان هوای داخلی را مختل کرده و موجب سوختن فیلترها می‌ شوند .
  • از بیرون آوردن دست ها تا زمانی که مراحل آزمایش تمام نشده و مواد آلوده و خطرناک در کیسه یا ظر فهای ایمنی قرار نگرفته اند بپرهیزید .

هود لامینار

نکات پایان کار

  • داخل هود ایمنی را تمیز کنید و در پایان جریان هوا را به مدت 3 الی 5 دقیقه روشن نگهدارید .
  • سطح تمامی مواد و وسایلی را که در تماس با مواد بیولوژی است ، تمیز و ضدعفونی کنید . برای این کار ، از اتانول 70 درصد و یا هر مایع ضدعفونی کننده مناسب استفاده کنید و منتظر باشید تا خشک شود . سطح هود ایمنی را هم ضدعفونی کنید . درِ ظرف ها را قبل از بیرون آوردن از داخل هود ایمنی ببندید و وسایل را به محلهای اولیه برگردانید .
  • دستکش ها و وسایل حفاظت شخصی را با توجه به دستورالعمل مورد استفاده در آزمایشگاه جمع آوری کنید ، دوربریزید و در پایان دست ها را با صابون و آب زیاد بشویید .
  • سیستم تهویه هود ایمنی و لامپ فلورسنت را خاموش کنید . پنجره جلو را ببندید و لامپ UV را روشن کنید .

نکته : در صورت مشاهده نشتی و یا ریختن مواد در زمان استفاده ، هود نباید خاموش شود و تمام وسایل و اشیای آلوده باید ضدعفونی شوند . انجام این مراحل موجب عدم انتشار آلودگی خواهد شد .

سخن پایانی

همانطور که گفتیم هود لامینار یکی از انواع هود آزمایشگاهی است . محافظت از مواد در برابر آلودگی ها و همچنین پاک سازی هوای محیط از هر گونه مواد خطرناک برای حفاظت پرسنل آزمایشگاه ها از جمله کاربرد هود لامینار در آزمایشگاه های صنعتی و تحقیقاتی است . امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم .

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر درمورد هودهای آزمایشگاهی و همچنین خرید و اطلاع از قیمت انواع ترالی اورژانس و سایر محصولات ما با ما در تک نوع خاورمیانه در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *