شرکت تک نوع خاورمیانه

تولید کننده صنایع بیمارستانی

آدرس ما

تهران، پل گیشا

تماس بگیرید 02188486208

سکوبندی آزمایشگاهی چیست و انواع آن کدام اند؟

سکوبندی آزمایشگاه چیست
780
17 اردیبهشت 1402
صنایع پزشکی تک نوع خاورمیانه
5/5 - (4 امتیاز)

سکوبندی آزمایشگاهی چیست؟

سکوبندی آزمایشگاهی یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که برای محافظت از کارکنان آزمایشگاه و محیط زیست در برابر قرار گرفتن در معرض مواد بیولوژیکی بالقوه مضر استفاده می شود. BSCها برای ایجاد یک فضای کاری فیزیکی و بیولوژیکی برای فعالیت هایی مانند کشت سلولی، میکروبیولوژی و زیست شناسی مولکولی طراحی شده اند.

آنها معمولاً شامل یک سیستم تهویه هستند که هوای ورودی و خروجی کابینت را فیلتر می کند و سطح کاری که در برابر مایعات نفوذ ناپذیر است و به راحتی می توان آن را ضد عفونی کرد.

انواع مختلفی از سکوبندی آزمایشگاهی از جمله کلاس I، کلاس II و کلاس III وجود دارد که هر کدام برای ارائه سطح متفاوتی از حفاظت طراحی شده اند.

آشنایی با انواع سکوبندی آزمایشگاهی

سکوبندی آزمایشگاهی چیست همچنین به عنوان سکو ایمنی میکروبیولوژیکی یا سکو ایمنی بیولوژیکی شناخته می شود، یک فضای کاری آزمایشگاهی محصور و دارای تهویه است که برای محافظت از کارگر آزمایشگاه و محیط اطراف در برابر عوامل بیماری زا عفونی طراحی شده است.

هوای خروجی سکو از فیلتر HEPA عبور می کند و تمام عوامل خطرناک مانند ویروس ها و باکتری ها را حذف می کند. سکوبندی های آزمایشگاهی سه سطح حفاظتی را ارائه می دهند که به عنوان کلاس I، کلاس II و کلاس III شناخته می شوند.

هر کلاس BSC بسته به نوع ماده بیولوژیکی مورد استفاده و سطح خطر مرتبط با کار انجام شده، برای ارائه سطح متفاوتی از حفاظت طراحی شده است.

BSC های کلاس  : I این سکوها کمترین سطح محافظت را ارائه می دهند و در درجه اول برای کار با مواد بیولوژیکی کم خطر مانند باکتری ها و قارچ ها استفاده می شوند. آنها همچنین به عنوان “Exhaust BSCs” شناخته می شوند زیرا برای حذف آلاینده ها از هوای داخل و تخلیه آنها به خارج از آزمایشگاه طراحی شده اند.

سکوکلاس I . سکوکلاس I به عنوان یک سکو تهویه شده تعریف می شود که حفاظت از پرسنل و محیط زیست را فراهم می کند. BSCهای کلاس I با جریان هوای داخل (محافظت پرسنل) و هوای خروجی با فیلتر HEPA (محافظت از محیط زیست) طراحی شده اند. آنها هوای اتاق را از جلوی سیستم و در سراسر سطح کار، از اپراتور دور می‌کنند (شبیه به هود)، و از یک فیلتر HEPA در خروجی استفاده می‌کنند.

BSC های کلاس  : II این سکوها سطح متوسطی از محافظت را ارائه می دهند و برای کار با مواد بیولوژیکی با خطر متوسط، مانند ویروس ها و رده های سلولی انسانی در نظر گرفته شده اند. آنها همچنین به عنوان “BSCs چرخشی” شناخته می شوند زیرا برای فیلتر کردن و چرخش مجدد هوای داخل طراحی شده اند نه اینکه هوا را به بیرون تخلیه کنند.

سکو کلاس II به عنوان یک سکو تهویه شده برای پرسنل، محصولات و حفاظت از محیط زیست تعریف می شود که اغلب برای کارهای میکروبیولوژیکی استفاده می شود.

در برخی از آزمایشگاه ها، این هودهای نگهدارنده به عنوان هودهای کشت سلولی یا کشت بافت شناخته می شوند. در محیط های داروخانه، این هودها به عنوان هود شیمیایی شناخته می شوند. BSCهای کلاس II با جریان هوای داخل (محافظت پرسنل)، جریان هوای آرام با فیلتر HEPA به سمت پایین (محافظت محصول) و هوای خروجی با فیلتر HEPA (محافظت از محیط زیست) طراحی شده اند.

BSC های کلاس : III این سکوها بالاترین سطح حفاظت را ارائه می دهند و برای کار با مواد بیولوژیکی پرخطر مانند میکروارگانیسم های بیماری زا و پریون ها در نظر گرفته شده اند.

آنها همچنین به‌عنوان «BSCs محصور کامل» شناخته می‌شوند، زیرا برای ارائه یک محیط کاملاً مهر و موم شده و مجزا برای جابجایی مواد بسیار خطرناک طراحی شده‌اند. این سکوها معمولاً در آزمایشگاه‌های سطح بالا استفاده می‌شوند.

اجزای مختلف سکوبندی آزمایشگاه

سکوبندی آزمایشگاه کاربردهای مختلفی دارد و از آن استفاده های زیادی خواهد شد. سکوبندی در کنار سایر تجهیزات دو رکن اساسی می باشد. اجرای سکوبندی بنا به خواست کارفرما و نیاز و نوع کاربری آزمایشگاه انجام می شود :

۱. سکوبندی یک طرفه و دو طرفه

۲.کابینت دیواری آزمایشگاهی

۳.سینک و کاپ آزمایشگاهی

۴.دوش و چشم شوی اضطراری

۵. میز ترازو آزمایشگاهی

کاربردهای سکوبندی آزمایشگاهی

نصب و اجرای سکوبندی آزمایشگاهی ، نیاز به تخصص و دانش کافی در این زمینه دارد. از سکوبندی آزمایشگاهی می توان با کاربری های زیر استفاده نمود :

۱. ایستگاه کار برای کاربران

۲.فضایی برای نگهداری مواد و تجهیزات مختلف

۳.نصب کانال مخصوص تاسیسات مختلف 

۴. ایجاد سطوحی با استحکام و مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و خورنده

۵. بهره مندی از پوشش های مناسب و قابل شستشو جهت سهولت پیشبرد آزمایش 

فریم در سکوبندی آزمایشگاهی

یکی از اجزای مهم در سکوبندی فریم می باشد. از مهم ترین ویژگی هایی که فریم ها باید داشته باشند قابلیت تحمل وزن بالای ۲۰۰ کیلوگرم در هر متر مربع می باشد. پوشش رنگ بدنه فریم نیز باید در مقابل مواد شیمیایی ، آب ، تمیز کننده ها و … مقاوم باشد.

ویژگی های سکوبندی آزمایشگاه

ویژگی های سکوبندی آزمایشگاهی

سکوبندی آزمایشگاهی به گونه ای طراحی شده است که یک فضای کاری محتوی فیزیکی و بیولوژیکی برای فعالیت هایی که شامل مواد بیولوژیکی بالقوه مضر هستند، فراهم کنند. برخی از ویژگی های کلیدی این سکوها عبارتند از:

مهار فیزیکی: BSC ها به گونه ای طراحی شده اند که از نظر فیزیکی حاوی مواد بیولوژیکی باشند و از فرار آنها به محیط آزمایشگاه جلوگیری کنند.

مهار بیولوژیکی: BSCها مجهز به فیلترهای HEPA هستند که آلاینده های موجود در هوا را از جریان هوای ورودی و خروجی حذف می کند و یک لایه حفاظتی اضافی در برابر انتشار مواد بیولوژیکی ایجاد می کند.

تهویه: BSCها دارای یک سیستم تهویه داخلی هستند که به طور مداوم هوای فیلتر شده را به گردش در می آورد تا اطمینان حاصل شود که هوای داخل کابینت عاری از آلودگی است.

سطح کار: BSC ها دارای سطح کاری هستند که در برابر مایعات نفوذ ناپذیر است و به راحتی می توان آن را ضد عفونی کرد و فضای محافظت شده ای را برای فعالیت هایی مانند کشت سلولی و میکروبیولوژی فراهم می کند.

نورپردازی: BSCها با نورپردازی کم مصرف طراحی شده اند که نور را در سکوها تامین می کند.

اینترلاک ایمنی: سکوبندی آزمایشگاهی چیست دارای کلید اینترلاک ایمنی است که در صورت بسته نشدن پنجره ارسی به درستی از کارکرد سکو جلوگیری می کند.

چرا باید از سکو آزمایشگاهی استفاده کنیم؟

ما باید از سکوبندی آزمایشگاهی استفاده کنیم تا؛

فیلترهای HEPA و پرده هوا از پرسنل در برابر آئروسل های خطرناک زیستی تولید شده در داخل محفظه محافظت می کنند.

هوای فیلتر شده با چرخش مجدد و یک جهته از نمونه ها در برابر آلودگی هوای آلوده آزمایشگاه محافظت می کند.

اگزوز با فیلتر HEPA از بالای کابینت از آلودگی محیط آزمایشگاهی توسط آئروسل های خطرناک زیست محیطی داخل محفظه جلوگیری می کند.

هودهای آزمایشگاهی، سکوبندی آزمایشگاهی و محفظه‌ها ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، اما همه آنها از نظر عملکرد بسیار متفاوت هستند و هر کدام برای کاربردهای خاصی طراحی شده‌اند. درک اینکه چگونه هر یک از دستگاه های تهویه شما برای کارکردن طراحی شده اند، به ایمن نگه داشتن پرسنل آزمایشگاه شما کمک می کند. بیایید در مورد یکی از کاربردی ترین واحدهای آزمایشگاه علوم زیستی صحبت کنیم: سکوبندی آزمایشگاهی

این سکوها برای کنترل مواد بیماری زای خطرناک، در میان سایر مخاطرات زیستی، طراحی شده‌اند و به طور منظم در انواع مختلف آزمایشگاه‌ ها از تحقیقات پایه گرفته تا مهار بالا استفاده می ‌شوند. گاهی اوقات از این سکوهابه سادگی به عنوان هود کشت بافت، هود جریان آرام یا هود شیمیایی در داروخانه یاد می شود. هر BSC بر اساس یک کلاس ایمنی زیستی خاص طبقه بندی می شود: کلاس I، کلاس II یا کلاس III  .

چه سکوبندی برای آزمایشگاه مناسب است

چگونه می دانید کدام گزینه برای آزمایشگاه شما بهترین است؟

هر سکوبندی آزمایشگاهی بر اساس نحوه محافظت کابینه از کاربر و نمونه‌ های آنها طبقه ‌بندی می ‌شود و فرآیندها و برنامه ‌هایی را که هر سکو برای رسیدگی به آن طراحی شده است، تعریف می ‌کند. در موارد خاص، برخی از کلاس‌ های BSC دارای زیرگونه‌ هایی هستند (مانند نوع A، نوع B، و نوع . (C

موارد حائز اهمیت در بررسی سکوبندی آزمایشگاهی

وقتی نوبت به خرید سکو آزمایشگاهی برای آزمایشگاه ها می رسد، باید سطح مناسبی از تحقیقات را انجام دهید و مطمئن شوید که محصولی را خریداری می کنید که برای هدف مناسب است. ایمنی کارکنان آزمایشگاه و آزمایشگاه شما می تواند به خوبی به آن بستگی داشته باشد.

سه کلاس مختلف از میزبندی آزمایشگاهی وجود دارد، اما حتی اینها نیز به زیر مجموعه‌های بیشتری تقسیم می‌شوند. دانستن اینکه برخی از کلاس های سکوهای ایمنی برای چه کاری طراحی شده اند و برای چه کاری طراحی نشده اند مفید است.

سکوبندی آزمایشگاهی چیست اغلب به عنوان سکوهای بیولوژیکی، میکروبیولوژیکی یا ایمنی شناخته می‌شوند، محفظه‌های تهویه‌شده‌ای هستند که از کاربران در برابر هر گونه بالقوه مضر و در برخی موارد، نمونه را از آلودگی هوای ناپاک محافظت می‌کنند. سکوهای ساخته شده شامل یک فضای کاری کاملاً بسته است که به کاربران اجازه می‌دهد تا کارهای آزمایشی را بدون اینکه خود یا محیط اطرافشان را در معرض خطرات بیولوژیکی قرار دهند، انجام دهند.

این واحدها معمولاً در آزمایشگاه‌ های بالینی، تحقیقاتی، بیوتکنولوژی و داروسازی در سراسر جهان یافت می ‌شوند. حقیقت این است که انواع مختلفی. سه نوع مختلف از کلاس سکوبندی وجود دارد که در زیر توضیح داده شده است.

  • کلاس I

این پایه ای ترین و اساسی ترین کلاس سکوهای ایمنی است. این به عنوان “یک واحد تهویه شده برای پرسنل و حفاظت از محیط زیست” تعریف شده است.

  • کلاس II A2 (بازچرخانی)

سکوبندی آزمایشگاهی کلاس II . سطح محافظت را تا حدی بالا می‌برند، و در برخی موارد، طراحی می‌تواند بسیار پیچیده شوند.

چرا باید از سکوبندی آزمایشگاه استفاده کرد

سخن پایانی

در سرتاسر دنیا سازمان ها و استانداردهای مختلفی برای تعریف الزامات سکوبندی آزمایشگاهی چیست برای ساخت و استفاده استفاده می شود. سازندگان سکوهای ایمنی زیستی همگی به منابع انتخابی تکیه می ‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که رویه ‌های عملیاتی ایمن در آزمایشگاه ‌هایی که استفاده می ‌کنند، وجود دارد.

این شامل ساخت مناسب مطابق با استاندارد های طراحی قابل اجرا است. سعی کنید با مشاوره و مشورت و راهنمایی از افراد خبره در این حوزه به بررسی عملکرد و شناخت بهتر این سکوهای ایمنی و زیستی بپردازید.

هم چنین مطالعه و افزایش آگاهی در این حوزه جهت خرید سکوهای ایمنی و بیولوژیکی بسته به نوع فعالیت شما امری حائز اهمیت است که باید بدان توجه کافی را داشته باشید.

شما می توانید برای اجرای سکوبندی آزمایشگاهی با ما در تک نوع خاورمیانه همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *