شرکت تک نوع خاورمیانه

تولید کننده صنایع بیمارستانی

آدرس ما

تهران، پل گیشا

تماس بگیرید 02188486208

راهنمای طراحی معماری فضاهای بستری بیمارستان

طراحی معماری فضای بستری بیمارستان
854
29 مرداد 1402
صنایع پزشکی تک نوع خاورمیانه
5/5 - (4 امتیاز)

بخش بستری بیمارستان ، در دسترس بودن امکانات درمانی برای مردم و به طور کلی سلامت عمومی جامعه ، یکی از  مهم ترین دغدغه های موجود برای دولت های مختلف در سراسر جهان است . معماری فضای بیمارستان ، کلینیک ها و به طور کلی مراکز درمانی از حساسیت ها و پیچیدگی های زیادی برخوردار است . چراکه چگونگی عملکرد فضاهای گوناگون در معماری بیمارستان به طور کامل سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد .

در معماری و طراحی بیمارستان باید به حرکت و رفت آمد مراجعین در این فضا که با شرایط ویژه ای همراه است توجه داشت ، به عنوان مثال وجود مشکلات جسمی و استفاده از صندلی چرخدار ، معماری فضای بیمارستان را به رعایت اصول و قوانینی خاص ملزم می کند . فشارهای جسمی و روحی ناشی از بیماری سبب می شود که اضطراب و ناراحتی بر محیط عمومی بیمارستان حاکم شود . علاوه بر این بیماران و کادر درمان مدت زمان زیادی را در این محیط سپری می کنند .

معماری فضای بیمارستان با کیفیت مناسب ، سبب سریع تر شدن روند بهبود بیماران و حفظ روحیه کارکنان خواهد شد . طراحی و ساخت بیمارستان بدون توجه به اصول نیز تاثیری نامطلوب بر مراجعین و پرسنل بیمارستان خواهد گذاشت .

ما در این مقاله به صورت مختصر به راهنمای طراحی معماری فضای بستری بيمارستان را مورد بررسی قرار می دهیم با ما در تک نوع خاورمیانه همراه باشید .

بخش بستری

بخش بستری بیمارستان ، خدمات بستری یکی از اصلی ترین ارکان های تمام بیمارستان ها است ، به صورتی که بیش از 25 درصد مساحت و فضای فیزیکی یک بیمارستان عمومی را به خود اختصاص می دهد .

ارتباط گسترده ی بخش بستری با بیشتر بخش های تشخیصی و درمانی بیمارستان نشان دهنده ی اهمیت طراحی بخش بستری بیمارستان است . ارائه ی خدمات بستری و مراقبتی در بیمارستان ها به عواملی از جمله سطح و جایگاه بیمارستان در شبکه ی درمانی و سلامت کشور ، جهت گیری اهداف مدیریتی ، اهداف کلینیکی شامل سطح ، حجم و نوع خدمات تشخیصی و درمانی ، نیاز های مراقبتی و درمانی حوزه ی تحت پوشش بیمارستان ، میزان دسترسی به نیرو های متخصص و وابسته می باشد و شامل طیف گسترده ای از خدمات و تخصص های گوناگون می شود .

این خدمات شامل خدمات تشخیصی ، درمانی و مراقبتی بوده و در سطح پایین تری نسبت به بخش های ویژه ارائه می شود ، اما بیماران این بخش تا بهبود وضعیت نسبی و به دست آوردن سلامت خود به کنترل و نظارت گروه پزشکی و پرستاری نیازمند هستند .

به طور کلی خدمات بستری در بیمارستان های عمومی در چهار حوزه ی اصلی بستری داخلی عمومی ، بستری جراحی عمومی ، بستری زنان و زایمان و بستری اطفال ارائه می شود .

بخش بستری بیمارستان

انواع بخش های بستری

  • طراحی بخش بستری بیمارستان ( عمومی )

بخش بستری بیمارستان ، این بخش ارائه دهنده ی خدمات به بیمارانی می باشد که تا زمان تثبیت وضعیت عمومی ، نیازمند خدمات تشخیصی ، درمانی و مراقبتی تحت نظارت گروه پزشکی و پرستاری هستند . در این بخش همه ی خدمات بستری و مراقبتی به بیمارانی ارائه می شود که در طول روند درمان خود با توجه به نوع بیماری ، به طور معمول نیازمند عملیات تهاجمی ( اعمال جراحی ) نیستند . در این بخش تخصص های مختلف به جز تخصص زنان و زایمان و تخصص کودکان برنامه ریزی شده است .

انواع بخشهاي بستري داخلي

1. بخش بستري بيماريهاي دستگاه گوارشي

2. بخش بستري بيماران كبدي

3. بخش بستري خون

4. بخش بستري سرطان

5. بخش بستري بيماران ريوي

6. بخش بستري بيماريهاي غدد

بخش بستري روماتولوژي

8.بخش بستري بيماران كليوي

9. بخش بستري بيماران قلبي

10. بخش بستري مغز و اعصاب

11. بخش بستري بيماريهاي پوستي

12. بخش بستري بيماريهاي گوش و حلق و بيني

13. بخش بستري بيماريهاي چشم

14. بخش بستري بيماريهاي عفوني

بخش های بستری داخلی بیمارستان

  • طراحی بخش بستری بیمارستان ( جراحی عمومی )

این بخش تمامی خدمات مراقبتی و درمانی پیش از اعمال جراحی برای آماده سازی بیمار جهت اعمال درمانی تهاجمی ( اعمال جراحی ) و خدمات مراقبتی و درمانی پس از عمل جراحی عمومی تا بهبودی کامل بیمار را ارائه می دهد . این خدمات شامل تخصص های مختلف برنامه ریزی شده به جز تخصص زنان و زایمان و تخصص کودکان می شود .

بخش جراحی بیمارستان

  • طراحی بخش بستری بیمارستان ( زنان و زایمان )

ارائه ی خدمات مراقبتی و درمانی پیش و پش از اعمال زایمان اعم از زایمان طبیعی و زایمان به روش سزارین و همچنین ارائه ی خدمات مراقبتی و درمانی قبل و بعد از جراحی های مرتبط با بیماریهای زنان در این بخش انجام می گیرد .

  • طراحی بخش بستری بیمارستان ( اطفال )

با توجه به شرایط خاص فیزیکی و روحی کودکان و نیاز به فراهم کردن فضا های درمانی متناسب با کودکان و همچنین تفاوت در نوع و سطح مراقبت های پزشکی و پرستاری و… لازم است تا برنامه ریزی بخش بستری برای کودکان در بیمارستان در نظر گرفته شود . این برنامه ریزی شامل تمامی خدمات مراقبتی از زمان پذیرش تا ترخیص کودک است .

لازم است تا در بخش کودکان گهواره نوزاد ،تعدادی تخت های کوچک و بقیه به صورت تخت های بزرگ سالان قرار گیرد .

یک اتاق 2 تخته با درجه رطوبت بالا برای کودکانی با عفونت دستگاه تنفسی الزامیست .

در بعضی از بیمارستان ها باید یک اتاق بازی و یک کلاس درس برای بیماران طویل المدت منظور گردد .

در یک بیمارستان کوچک که بخش کودکان در انتهای بخش بستری داخلی واقع شده پیش بینی یک ایستگاه پرستاری فرعی در نزدیکی تخت های بخش کودکان الزامی است .

جای دادن به اولیای کودک در شب با قرار دادن تخت بچه در یک اتاق یک نفره با یک تخت بزرگ برای پدر یا مادر امکان پذیر است .

برای راحتی در نظارت و تقلیل ناراحتی کودکان از احساس محدودیت بهتر است دیوارهای جدا کننده را که شامل دیوارهای راهرو نیز می باشد تا حد امکان از شیشه در نظر گرفت .

تجهیز اتاق بیماران و طراحی بخش بستری بیمارستان

تجهیز اتاق بیماران و طراحی بخش بستری بیمارستان

اطراف دیوارها باید با باریکه ای چوبی یا پلاستیکی (حداقل 400-700 میلی متر بالاتر از سطح زمین) پوشیده شود تا از وارد شدن آسیب به دیوارها در اثر جابجایی تخت ها ، میزها و چرخ دستی ها جلوگیری شود . باریکه های دیگری از آن هم باید در راهروها وجود داشته باشد .

لازم است تا کمد بیماران به اندازه ی کافی بزرگ باشد تا امکان نگهداری تمام وسایل همراه بیمار در آن فراهم گردد . همچنین بهتر است یک قسمت قفل دار در بالای کمد و قسمت قفل داری برای اشیاء با ارزش در داخل آن تعبیه گردد و از سیستم قفل رمزی استفاده شود زیرا امکان گم شدن کلید ها وجود دارد . لازم است تا یک کمد قفل دار دارو برای کارکنان هم طراحی شود . تمام کمدها باید دارای لولاهایی باشد که در آنها بتواند تا حدود 135 درجه باز گردد .

ابعاد در اتاق ها باید حدود 1260 × 2130 میلی متر باشد و صورتی طراحی شود که صدا را حدود 32 دسی بل کاهش دهد . مکانیسم بسته شدن باید بالای در باشد و تجهیزات روی در باید طوری طراحی شود که نیاز بیماران و کارکنان را در زمان حمل وسایل برآورده سازد .

نکات ضروری در طراحی بخش بستری بیمارستان

  • دنجی و راحتی فضا
  • تامين توالت خصوصی و تسهیلات حمام و جدا سازی این دو
  • امکان تنظيم ارتفاع تخت و اتصال ابزار مورد نیاز به آن
  • وجود میز کنار تخت جهت قرار دادن وسایل ضروری بیمار
  • نور و دید مناسب پنجره ها و عدم انعكاسات آزار دهنده از سقف و دیوارها
  • وجود سیستم ارتباط داخلی بین پرستار و بیمار
  • تنظيم حرارت ، رطوبت و تهويه
  • تنظیم روشنایی در شب جهت مطالعه و سایر فعالیت ها
  • در نظر گرفتن تناسبات ابعاد در طراحی اتاق

جداول تقسیم بندی فضای داخلی اتاق بستری بیمارستان 

طراحی بخش بستری بیمارستان ( زنان و زایمان ) بخش بندی فضای بستری بیمارستان

نکات طراحی فضای بستری بیمارستان فضاهای داخلی اتاق بستری بیمارستان توضیحات تکمیلی فضای داخلی بیمارستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *