شرکت تک نوع خاورمیانه

تولید کننده صنایع بیمارستانی

آدرس ما

تهران، پل گیشا

تماس بگیرید 02188486208

شستشوی اضطراری چشم چیست؟

شستشوی اضطراری چشم
770
5 مهر 1402
صنایع پزشکی تک نوع خاورمیانه
Rate this post

از جمله تجهیزات مهم و ضروری در آزمایشگاه ها دوش و چشم شوی اضطراری است . چشم شوی اضطراری برای شستشوی چشم ها با آب فراوان جهت از بین بردن سریع مواد شیمیایی در آزمایشگاه ها و کارخانه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد . در این مقاله به موضوع شستشوی اضطراری چشم و موضاعات پیرامون آن خواهیم پرداخت .

دوش و چشم شوی اضطراری چیست ؟

یکی از اصلی ترین تجهیزات آزمایشگاهی به ویژه آزمایشگاه های مواد شیمیایی دوش و چشم شوی اضطراری می باشد که به منظور جلوگیری از خطرات ناشی از کار با مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد .

دوش و چشم شوی اضطراری در شرایط لزوم باید با پاشیدن آب فراوان به بدن و چشم شخص آسیب دیده  سریعا اقدام به شستشو و پاکسازی نماید  .

دوش و چشم شوی اضطراری عموما از جنس گالوانیزه و یا استیل طراحی و ساخته می شود و بر اساس استاندارها ، دارای ظرفیتی به حجم 20 لیتر در دقیقه می باشد که با فشاری برابر ۱۵ پوند بر اینچ ، به وسیله ی لوله ای به طول 45 سانتی متر و قطر 1 اینچ ، جهت شست و شوی چشم افراد در صورت ایجاد آسیب مورد استفاده قرار می گیرد .

نحوه کار با دوش چشم اضطراحی

نحوه استفاده از دوش و چشم شوی آزمایشگاهی

در صورت بروز خطر و استفاده از چشم شوی آزمایشگاهی لازم است تا فرد برای وارد شدن مایع چشم شوی آزمایشگاهی درون چشمش ، پلکش را با کمک دستانش باز نگه دارد تا کاملا چشم ها را شست و شو دهند .

سرعت عمل دوش اضطراری باید به صورتی باشد که به طور همزمان 2 چشم را شست و شو دهد . سرعت حجم مایع نباید زیاد باشد چراکه به چشم آسیب می زند . دوش آزمایشگاهی باید در کمترین ثانیه فعال گردد و به طور خودکار شیر آن باز شود و کاربر برای این موضوع مشکل مواجه نگردد . به مدت 15 دقیقه چشم ها را شستشو دهید و سریعا مراقبت های پزشکی را دریافت نمایید .

محل قرارگیری دوش و چشم شوی اضطراری

دوشهای ایمنی و شستشوی چشم باید در فاصله 10 ثانیه پیاده روی یا 15 متر از محل خطر و در سطح برابر با محل خطر قرار داشته باشند تا فرد مجبور نباشد هنگام تصادف از پله ها بالا یا پایین برود . همچنین مسیر رسیدن به دوش های اضطراری باید روشن و عاری از موانع باشد .

مدت زمان شستشوی چشم

با توجه به اینکه هر کدام از مواد شیمیایی آزمایشگاهی دارای ویژگی های خاصی هستند ، مدت زمان شستشو برای هر کدام هم متفاوت است .

  • مدت زمان شستشو محرک های ملایم شیمیایی : حداقل 15 دقیقه
  • مدت زمان شستشو محرک های متوسط تا شدید شیمیایی : حداقل 20 دقیقه
  • مدت زمان شست و شو مواد خورنده با خاصیت عدم نفوذپذیری : حداقل 20 دقیقه
  • مدت زمان شست و شو مواد خورنده نفوذ پذیر : حداقل 60 دقیقه

دمای آب مورد نیاز دوش اضطراری

دمای آب مورد نیاز دوش اضطراری

چنانچه منبع آب خیلی سرد یا خیلی گرم باشد امکان دارد آسیب بیشتری به شخص آسیب دید وارد کند . به همین علت استاندارد ANSI تعیین می کند که دمای آب باید در محدوده ی 16 الی 38 درجه باشد . آب خیلی سرد می تواند به اندازه  آب گرم مشکل ایجاد کند ، بنابراین آب مناسب شستن چشم ها آبی است که در دمای اتاق باشد .

جمع بندی :

در این مقاله دریافتیم که یکی از اصلی ترین تجهیزات آزمایشگاهی به ویژه آزمایشگاه های مواد شیمیایی و کاربرد دوش و چشم شوی اضطراری می باشد که به با هدف جلوگیری از خطرات ناشی از کار با مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد .

لازم است تا این دوش ها در نزدیک ترین محل به انجام آزمایشات نصب گردند تا در صورت بروز حادثه بتوان در سریع ترین زمان ممکن به آن دسترسی داشت . در صورت بروز حادثه چشم ها را به مدت 15 دقیقه با آب (با دمای مناسب ) شستشو دهید و هر چه سریعتر فوریت های پزشکی را دریافت نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *