شرکت تک نوع خاورمیانه

تولید کننده صنایع بیمارستانی

آدرس ما

تهران، پل گیشا

تماس بگیرید 02188486208

مقایسه هود لامینار افقی و عمودی

تفاوت هودهاي آزمايشگاهي
756
22 شهریور 1402
صنایع پزشکی تک نوع خاورمیانه
Rate this post

مقایسه هود لامینار افقی و عمودی ، یکی از پرکاربردترین تجهیزات مورد استفاده در انواع آزمایشگاه ها هود لامینار می باشد . از جمله کاربردهای هود لامینار در آزمایشگاه های صنعتی و تحقیقاتی ، محافظت از مواد در برابر آلودگی ها و پاک سازی هوای محیط از هر گونه مواد خطرناک برای محفاظت از پرسنل آزمایشگاه ها می باشد .

هود لامینار یکی از انواع هود آزمایشگاهی است که در ادامه با ویژگی های این هود بیشتر آشنا می شوید . در این مقاله به مقايسه هودهای لامينار افقی و عمودی خواهیم پرداخت با ما همراه باشید .

هود لامینار چیست ؟

یکی از مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی هود لامینار است که از ضروری ترین لوازم آزمایشگاه محسوب می شود . هودهای لامینار از پیش نیازهای تخصصی کارهای آزمایشگاهی به شمار می روند و استفاده از این هودها در آزمایشگاه های پزشکی ، داروشناسی ، الکترونیک و صنعتی بسیار مناسب است .

هود لامینار یا هود میکروبی از یک محفظه ی فیزیکی از جنس استیل ضد زنگ با پوشش رنگ کوره ای ساخته شده است ، بدون هیچ گونه شکاف یا درزی که از ورود و رشد هر گونه قارچ و باکتری و یا رسوب جلوگیری می کند  .

هود لامینار به صورت جریان آرام خطی با استفاده از یک فیلتر کار می کند و می تواند هوای داخل اتاق و میحط اطراف را مکیده و سپس ذرات آلوده را از آن جدا کرده و هوای تصفیه شده را به محیط برگرداند .

اجزای اصلی سازنده هود لامینار

  • محفظه اصلی کار عموما از جنس استیل ضد زنگ ساخته شده است .
  • لامپ UV برای استریل سازی فضای داخلی کابین .
  • لامپ روشنایی .
  • درب محافظ متحرک و یا ثابت شفاف شیشه مانند .
  • سیستم هشدار و صفحه کلید های کنترل دستگاه .
  • در هود های کلاس 3 به این اجزا مخزن انتقال نمونه و دستکش های محافظ نیز اضافه خواهند شد .
  • موتور الکتریکی .
  • فیلتر ها ی HEPA یا ULPA.
  • فن سانتریفیوژ .

هود لامینار

انواع هود لامینار

هودهای آزمایشگاهی نظیر هود لامینار عمدتا فن و فیلترهای بسیار قوی دارند که به وسیله ی آن ها می توانند هرگونه بخارهای سمی و خطرناک موجود در هوا را تهویه کرده و از وقوع انفجارها یا هر نوع سوختگی حاصل از حرارت و مواد شیمیایی جلوگیری کنند . بنابراین مهم ترین کاربرد هودهای آزمایشگاهی نظیر هود لامینار تهویه مناسب ، ایمنی و سلامت در محیط کار و آزمایشگاه است .

هودهای آزمایشگاهی با توجه به کاربردشان انواع مختلفی همچون هود شیمیایی ، هود بازویی و هود سقفی دارند که هود لامینار نمونه ای از آن ها می باشد .

مقایسه هود لامینار افقی و عمودی ، هود لامینار بیشتر در محیط های آزمایشگاهی که آزمایش های میکروبیولوژی در آن ها انجام می شود کاربرد دارد . چراکه این نوع هود به علت قدرت بالایی که دارد می تواند هوا را به خوبی تهویه کند و برای محیط هایی مثل کشت سلولی ، نهادهای بنیادی و انواع بافت ها مناسب است . هود لامینار در دو نوع هود لامینار عمودی و هود لامینار افقی تولید می شود و با توجه به نوع نیاز کاربر و نوع آزمایش ، انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرد .

ویژگی مهم هود های لامینار

  1. استفاده از فیلتر اولپا تست شده با راندمان 999/97 % برای گرفتن ذرات به قطر 0.1 تا 0.3 میکرون در هودهای لامینار یا جریان آرام افقی و عمودی .
  2. هودهای لامینار در 5 کلاس مختلف بسته به کار و نیاز به تمیزی تولید می شوند .
  3. از پری فیلتر در هود لامینار برای گرفتن ذرات بزرگ و محافظت بیشتر و بالاتر رفتن عمر فیلتر اولپا یا هپا مورد استفاده قرار می گیرد .
  4. بدنه هود لامینار از گالوانیزه استیل با پوشش رنگ آنتی استاتیک تولید می گردد .
  5. استفاده از شیشه های برقی برای بالا و پایین رفتن .
  6. استفاده از لامپ UV برای کشتن میکروب ها .
  7. از ویژگی های هودهای لامینار در مقایسه با هودهای مشابه کاملاً هوا بند بودن این هودها است .
  8. استفاده کنترل برای نشان دادن کارکرد لامپ UV و FILTER در هود لامینار .

انواع هود لامینار براساس نحوه ی تصفیه هوا

هود لامینار با توجه به نحوه ی تصفیه هوا به 2 دسته تقسیم می شود که عبارت است از :

  • هود لامینار عمودی

هود لامینار عمودی در نگهداری وسایل بزرگ برای موادی با حجم زیاد کاربرد دارد . هود لامینار عمودی به گونه ای هوا را تهویه می کند که به صورت مستقیم با کاربر در ارتباط نباشد و هوا با صورت او برخورد نکند . رفتار جریان هوا یک طرفه ، عمودی ، بدون تلاطم و با سرعت 0.45m/s ± 20% است،  با ایجاد فشار منفی ، هوا از به وسیله ی توری های واقع در جلو و پشت میز کار به گردش در می آید . این هودها امکان کنترل آلودگی میکروبیولوژیکی در منطقه کار را فراهم کرده و از آلودگی خارجی که می تواند از اشیاء داخل منطقه کار ناشی شود جلوگیری می کند .

  • هود لامینار افقی

هود لامینار افقی دارای فیلتر هپا است . هود لامینار افقی دارای حساسیت بسیار بالایی بوده و در مکان هایی نزدیک به نمونه کار نصب می گردد و در آن هوا به صورت مستقیم به نمونه موجود در درون دستگاه برخورد نمی کند . رفتار جریان هوا یک طرفه ، افقی ، بدون اغتشاش ، با سرعت 0.45 متر بر ثانیه ± 20 درصد است ، ایجاد یک محیط فوق العاده تمیز ، با جریان آرام . این هود ها برای آن دسته از فعالیت هایی که به عقیمی در منطقه نیاز دارند و در عین حال برای پرسنلی که تجهیزات را اداره می کنند مناسب است .

هود بیولوژیکی یا هود لامینار

تفاوت هود های لامینار افقی و عمودی

اصلی ترین مقایسه هود لامینار افقی و عمودی در جهت جریان هوای داخل هود است . جریان هوا در هود های افقی به طرف کاربر است و نمونه در جهت برخورد مستقیم هوا نیست . ولی در هود های با جریان عمودی ، هوا به طرف کاربر در جریان نیست.

هود های لامینار عمودی فضای بیشتری در اختیار کاربر قرار می دهند . به همین دلیل قرار دادن تجهیزات بزرگ تر زیر هود لامینار امکان پذیر است . همچنین هود لامینار افقی برای آزمایش ها و نمونه های حساس تر ، مناسب است چراکه نمونه از نظر فیزیکی به فیلتر هپا نزدیک تر خواهد بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *