شرکت تک نوع خاورمیانه

تولید کننده صنایع بیمارستانی

آدرس ما

تهران، پل گیشا

تماس بگیرید 02188486208

نکات مهم در ساخت آزمایشگاه +‌هدف از راه اندازی آزمایشگاه

نکات مهم در ساخت آزمایشگاه
711
15 مهر 1402
صنایع پزشکی تک نوع خاورمیانه
Rate this post

نکات مهم در ساخت آزمایشگاه  ، راه اندازی و ساخت یک آزمایشگاه به علت ، و سودآوری آن، به توجه زیادی نسبت به جزئیات نیازمند است . در این مقاله قصد داریم به نکات مهم در ساخت آزمایشگاه بپردازیم چنانچه شما نیز در این رابطه سوالی دارید با ما در تک نوع خاورمیانه همراه باشید .

هدف از راه اندازی آزمایشگاه

جهت استفاده بهتر از آزمایشگاه ، باید به عوامل مختلفی همچون وظایف و نیازهای شغلی و آموزشی توجه نمود و ابزارها و تجهیزاتی را در آزمایشگاه قرار داد که سوددهی و بهره وری بیشتری را برای شما فراهم کند . با داشتن درک درستی از هدف راه‌اندازی آزمایشگاه ، می ‌توانید بهترین مکان و تجهیزات را برای آن پیدا کرده و از آن بهترین استفاده را ببرید .

جهت ساخت آزمایشگاه به چه نکاتی باید توجه داشت ؟

جهت ساخت آزمایشگاه به چه نکاتی باید توجه داشت ؟

برای ساختن یک آزمایشگاه باید به نکات و استانداردهای زیادی توجه نمود . در این قسمت ما به معرفی چند استاندارد مهم و اساسی برای شما خواهیم پرداخت .

  • دیوار و درب آزمایشگاه

آزمایشگاه باید کاملا از محیط جدا و به دور باشد . داشتن آزمایشگاه هایی که کاملا جدا و محصور از مناطق و ساختمان ها باشد ، سبب عدم نشت مواد و گاز های شیمیایی از داخل آزمایشگاه به خارج شده و همچنین از ورود افراد و پرسنل غیر مجاز به محیط هایی که در آن عملیات و آزمایش های شیمیایی خطرناک در حال انجام دادن است جلوگیری می شود .

  • مواد شیمیایی

آزمایشگاه باید از وسایل و مواد خاصی تامین شده باشند . به عنوان مثال مواد آزمایشگاه باید به وسیله ی اداره ی اجرایی دارو کنترل شده و مراکز کنترل بیماری نیز باید عوامل و مواد رادیو اکتیوی و شیمیایی را انتخاب کند .

مواد خطرناک و نگهداری شده با امنیت کامل این امکان را به وجود می آورند تا پرسنل و کارکنان و غیر مجاز اجازه دسترسی به آن ها را نداشته باشند . در حقیقت هر چه مواد در محیط حفاظت شده نگه داری شوند ، امنیت سایر افراد غیرمجاز بیشتر تامین می گردد . این مقرارت ویژه برای آزمایشگاه هایی تعیین شده که دارای مواد رادیو اکتیو هستند و مراکز کنترل بیماری عوامل و مواد این آزمایشگاه ها را انتخاب می کند .

  • پنجره ها

چنانچه آزمایشگاه ها دارای پنجره باشند ، باید از صفحات و موانع ورود و خروج حشرات برای آن ها استفاده گردد . حشرات به خصوص مگس ها ، حامل بالقوه ی بیماری هستند . جهت بیرون نگه داشن حشرات از آزمایشگاه ها ، در زمان انجام آزمایش ها لازم است تا درب ها کاملا بسته شده و در صورت امکان از کیپ بودن پنجره ها اطمینان حاصل گردد . این نکته ی مهم باید بیشتر در آزمایشگاه هایی که حاوی مواد بیولوژیکی هستند رعایت گردد .

  • کف آزمایشگاه

کف آزمایشگاه باید غیر قابل نفوذ و همراه با دیوار باشد . این کار را می توان با استفاده از چسب ، کفپوش جوش داده شده با وینیل ، روکش بتنی با روکش اپوکسی و… انجام داد .

کف ها باید از دیوارها و کابینت ها و سکوبندی آزمایشگاه محافظت شوند تا مطمئن شوید که لکه ها نمی توانند در زیر کف یا کابینت نفوذ کنند . استفاده از کاشی ها و تخته های چوبی توصیه نمی شود زیرا مایعات می توانند از شکاف های کوچیک میان آن ها عبور کنند . کف محیط آزمایشگاهی که در آن از مواد مایع خورنده استفاده می شود ، باید محکم و ضد نشتی باشد .

نکات مهم در ساخت آزمایشگاه

توصیه های راه اندازی و نصب تجهیزات آزمایشگاه

  • نداشتن تطابق با نیازهای شما : چنانچه تجهیزات آزمایشگاهی خریداری شده ، جوابگوی نیازهای شما نباشد یا برای کارکرد در محیط شما مناسب نباشد ، باید بررسی بیشتری انجام داده و در صورت نیاز ، تجهیزات را تعویض کنید .
  • آسیب دیدن تجهیزات و عدم ایمنی لازم در محیط کار : باید در زمان نصب و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی ، ایمنی لازم را در نظر بگیرید و در صورت وجود هر گونه آسیب ، تجهیزات را تعمیر یا تعویض نمایید .
  • قدیمی بودن تجهیزات : تجهیزات آزمایشگاهی به علت عدم استفاده مداوم ، چنانچه قدیمی شوند ، کارایی کمتری خواهند داشت . بنابراین باید به صورت دوره‌ای ، تجهیزات را بررسی نموده و در صورت نیاز ، تجهیزات را تعویض نمایید .
  • رعایت نکردن نکات آرگونومی : در طراحی تجهیزات آزمایشگاهی لازم است به نکات ارگونومی توجه گردد . چنانچه تجهیزات با توجه به نکات آرگونومی طراحی نشوند ، ممکن است کاربران با مشکلات ارگونومیکی روبرو شوند که سبب کاهش کارایی پرسنل و ایجاد مشکلات جسمی می‌ شود .
  • نداشتن تناسب برای استفاده در تجهیزات و سیستم IT : با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه ‌های مختلف ، از جمله سیستم‌های IT و نرم‌افزارها ، باید با تجهیزات آزمایشگاهی هماهنگ شوند و تناسب مناسبی با فضای کاری داشته باشند . در غیر این صورت ، ممکن است کاربران با مشکلاتی در زمان استفاده از تجهیزات مواجه شوند .

جمع بندی

راه ‌اندازی و ساخت یک آزمایشگاه بسیار چالش برانگیز است و به زمان ، استراتژی و تعهد نیاز دارد تا به هدف خود برسید . این فرآیند شامل ، مراحلی همچون ارزیابی خطرات و پروتکل ‌های ایمنی ، تجهیزات ایمنی ، محدود کردن دسترسی ، خرید تجهیزات مناسب از شرکت های معتبر و شناخته شده ، استخدام پرسنل ، طراحی فضای آزمایشگاهی ، تجهیز آزمایشگاه و نگهداری و تعمیرات ، می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *