شرکت تک نوع خاورمیانه

تولید کننده صنایع بیمارستانی

آدرس ما

تهران، پل گیشا

تماس بگیرید 02188486208

هود آزمایشگاهی چیست؟ + انواع هود آزمایشگاهی و کاربرد هرکدام از آنها

هود آزمایشگاهی چیست
505
5 دی 1402
صنایع پزشکی تک نوع خاورمیانه
Rate this post

یکی از مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی که از تجمع بخارات قابل اشتعال ، سمی و قابل انفجار که ناشی از فرآیند های تست و آماده سازی تحلیلی در آزمایشگاه هستند ، جلوگیری کرده و از پرسنل در برابر گازها و بخارات سمی و شیمیایی محافظت می کند هود آزمایشگاهی است . در این مقاله به بررسی هود آزمایشگاهی چیست ، انواع و كاربرد آن ها می پردازیم با ما همراه باشید .

هود آزمایشگاهی چیست ؟

یکی از انواع تجهیزات آزمایشگاهی که جهت محفاظت از اپراتور آزمایشگاه و محیط آزمایشگاه در برابر عوامل شیمیایی ، میکروبی ، بخارات اسیدی ، سوزاننده‌ها و سایر بخارات بی ‌هوش ‌کننده و بی‌ حس کننده حاصل از واکنش های شیمیایی و یا حلال‌ها و مواد سرطان‌ زا طراحی و تولید شده است هود آزمایشگاهی می باشد .

علاوه بر این جهت مکش ذرات معلق در هوا و گاها تهویه و ضدعفونی کردن فضای کابین و محفظه استفاده می‌ شود . هود آزمایشگاهی از محصول را در برابر فاسد شدن ، تجزیه و آلودگی محافظت می ‌کند . و محیط آزمایشگاه را در برابر انتشار آلودگی حفظ کرده و هوای کثیف و آلوده را دفع می نماید .

کاربرد هود آزمایشگاهی

  1. حفاظت از اپراتور
  2. حفاظت از نمونه مورد آزمایش
  3. حفاظت از محیط آزمایشگاه

همچنین از مهم‌ ترین وظایف هود آزمایشگاهی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • خارج سازی دود ، گاز ، بخارات ، ذرات معلق ، گرد و غبار و آلاینده های بیولوژیکی همچون قارچ ها ، باکتری ها و ویروس ها از فضای داخلی کار جهت جلوگیری از ورود این آلاینده ها به فضای آزمایشگاه
  • جلوگیری از تجمع و ایجاد گازهای قابل انفجار در فضای داخلی هود آزمایشگاهی
  • حفاظت از کاربر در مقابل ذرات معلق در فضای داخلی و ترشحات حاصل از نمونه تحت آزمایش در داخل هود آزمایشگاه و همچنین عوامل و میکروارگانیسم های پاتوژن
  • حفاظت از نمونه داخل کابین هود در برابر آلاینده‌های خارجی

انواع هود آزمایشگاهی

انواع هود آزمایشگاهی

  • هود شیمیایی

هود شیمیایی جهت مکش دود و بخارات حاصل از آزمایش ها و احتراق مواد شیمیایی و انتقال این بخارات به بیرون از فضای آزمایشگاه مورد استفاده قرار می‌ گیرد . هودهای شیمیایی دارای محفظه ای برای آزمایشات ، فن برای مکش و کابینتی جهت نگهداری مواد شیمیایی می باشد . هود شیمیایی هوای آلوده را به سمت سیستم تخلیه مرکزی برده و آن را به بیرون منتقل می ‌دهد . در حقیقت این دستگاه بخارات سمی که حاصل فعل و انفعالات شیمیایی است و موجب سرطان می شود را از اپراتورها دور و به بیرون انتقال می دهد .

  • هود کانوپی

هود های کانوپی روی دیوار یا سقف معین در آزمایشگاه نصب می شوند تا عملیات شیمیایی مورد نظر برای فضای در نظر گرفته شده در زیر این هودها صورت گیرد . فن هودهای کانوپی را نمی توان روی هود سوار کرد بنابراین باید فضایی را در بیرون از آزمایشگاه جهت قرارگیری فن اختصاص داد .

  • هود میکروبی

هود میکروبی یا هود لامینار برای کشت بافت و یا تومور و سلول مرود استفاده قرار می گیرد . هود میکروبی در آزمایشات میکروبیولوژی وظیفه تهویه هوا را بر عهده دارد . هود میکروبی مانند هود شیمیایی در دو نوع با کابین و بدون کابین است که معمولا بدون کابینت آن کاربرد دارد .

هود لامینار

انواع هود آزمایشگاهی بر اساس نوع تهویه مورد نظر و امکانات آزمایشگاه

  • هود شیمیایی
  • هود لامینار فلو (هود بیولوژیک)
  1. 1. هود لامینار فلو (هود بیولوژیک) کلاس I یا کابین تمیز (Clean Bench)
  2. 2. هود لامینار فلو (هود بیولوژیک) کلاس II یا هود میکروبی (Microbial HooD)
  3. 3. هود لامینار فلو (هود بیولوژیک) کلاس III یا گلاو باکس (Glove Box)
  • هود بازویی

۱. هود بازویی آزمایشگاهی

۲. هود بازویی صنعتی

  • هود کانوپی
  • هود پاتولوژی
  • هود توزین

رعایت این نکات هنگام کار با انواع هود آزمایشگاهی الزامی است

توصیه می کنیم کار خود را در قسمت انتهایی هود انجام دهید  .

در صورتی که داخل هود نمونه ها یا وسایل اضافی وجود دارد آن ها را خارج کنید تا فضای کافی در اختیار داشته باشید  .

هودهای مجهز به اشعه ماوراء بنفش بهتر است هفته ای یک بار با الکل تمیز شوند  .

بعد از تمام شدن کار با هود ، آن را با الکل هفتاد درصد ضد عفونی کنید  .

پس از پایان کار لازم است 10 تا 15 دقیقه صبر کنید و سپس هود را خاموش کنید   .

بعد از آنکه لامپ هود را خاموش کردیم ، پنجره شیشه ای جلوی هود را ببندید .

بازم است که هود دارای یک لوله کشی گاز باشد تا بتوان به آسانی از یک شعله استفاده کرد .

هود شیمی درمانی

قیمت خرید و فروش انواع هود آزمایشگاهی

انواع هود های آزمایشگاهی به علت کاربرد های زیادی که دارند ، از لوازم ضروری آزمایشگاه ها محسوب می شوند . به همین علت بسیاری از کارخانه های ایرانی و خارجی اقدام به تولید این دستگاه می کنند  .

قیمت هود های آزمایشگاهی متناسب با تجهیزات ، جنس بدنه ، اندازه و کاربردی که دارند متفاوت است . هر اندازه تجهیزات و اندازه دستگاه بیشتر باشد قیمت بالاتری نیز دارند. برای مثال هود های لامینار یا هود هایی که اندازه بزرگ تری دارند نسبت به انواع دیگر هود آزمایشگاهی از قیمت بیشتری برخوردار هستند .

قیمت هودهای آزمایشگاهی تولید شده در داخل کشور به صورت قابل توجهی کمتر از نمونه های مشابه تولید شده در خارج از کشور می باشد . از این رو تهیه ی دستگاه های تولید شده در داخل کشور علاوه بر حمایت از تولیدات داخلی ، سبب صرفه جویی ارزی هم خواهد شد .

سخن پایانی

در این مقاله به هود آزمایشگاهی ، انواع و کاربردهای آن اشاره کردیم . از مهم ترین وظایف هود آزمایشگاهی می توان به حفاظت از اپراتور ، نمونه مورد آزمایش و حفاظت از محیط آزمایشگاه اشاره کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *