شرکت تک نوع خاورمیانه

تولید کننده صنایع بیمارستانی

آدرس ما

تهران، پل گیشا

تماس بگیرید 02188486208

هود کانوپی یا هود سقفی چیست؟

هود کانوپی یا هود سقفی چیست
737
11 شهریور 1402
صنایع پزشکی تک نوع خاورمیانه
Rate this post

هود کانوپی یا هود سقفی چیست؟ ، نصب هود سقفی برای رعایت نکات ایمنی و حفظ سلامت و امنیت کارکنان با توجه به کاربری آزمایشگاه است . هودهای آزمایشگاهی در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند که هر کدام کارایی خاص خود را دارند و استفاده از هود آزمایشگاهی در جای مناسب خود می تواند یک گام موثر در رعایت ایمنی و استانداردهای لازم کار در آزمایشگاه باشد .

از هودهای آزمایشگاهی جهت مکش بخارات سمی ، اسیدی و بدبو ناشی از انواع فعالیت ها و آزمایش هایی که در آزمایشگاه صورت می گیرد ، استفاده می شود . هود سقفی یا کانوپی نیز نوعی از هود شیمیایی است که کاربردهای بسیاری در آزمایشگاه ها و مراکز مختلف تحقیقاتی و … دارد . در مقاله هود کانوپی یا سقفی را مورد بررسی قرار می دهیم با ما همراه باشید .

هود کانوپی چیست ؟

هود کانوپی یا سقفی یکی از تجهیزات مهم در آزمایشگاه ها جهت ایمنی و استاندارد می ‌باشد . هود سقفی یا کانوپی یکی از انواع هود شیمیایی است که در آزمایشگاه ها ، مراکز تحقیقاتی و… مورد استفاده قرار می گیرد . هودهای کانوپی دارای تنوع در طراحی هستند زیرا با توجه به نوع فعالیت و کاربری آزمایشگاه باید هود مناسب انتخاب شود .

از هودهای کانوپی یا سقفی به منظور مکش بخارات سمی ، اسیدی ، بد بو و دیگر آلاینده های شیمیایی که ممکن است در محیط آزمایشگاه تولید شوند استفاده می شود . هودهای کانوپی ممکن است بر روی دیوار نصب شوند یا برای مکان های شبه جزیره ای و گوشه ای از سقف آویزان شوند . هود های کانوپی مناسب کسانی است که کمبود فضا دارند .

لزوم نصب هود کانوپی

هود کانوپی یا هود سقفی چیست؟ ، وظیفه اصلی هود آزمایشگاه کنترل بخارات سمی و خطرناک ناشی از انجام فعالیت های مختلف است که با خروج به موقع آن ها از فضای آزمایشگاه ، محیطی پاک و بدون خطر برای کاربران فراهم کند تا آن ها بتوانند با آرامش و امنیت کامل به انجام فعالیت های خود بپردازند و بهترین بازدهی را داشته باشند .

نصب هود سقفی با همین هدف در آزمایشگاه انجام می شود . نصب هود کانوپی می تواند به خروج سریع گازهای سمی و بخارات بدبو کمک کند و محیط را برای پرسنل آزمایشگاه پاکسازی نماید و همچنین از نمونه های آزمایشگاهی نیز محافظت نماید .

نصب هود آزمایشگاهی در هر محیط باید با توجه به نوع فعالیت هایی که در آن محیط انجام می شود صورت گیرد و بهترین مدل هود شیمیایی برای این کار انتخاب گردد .

انواع هود کانوپی

انواع هود کانوپی آزمایشگاهی

  • هود کانوپی مخصوص میز کنار آزمایشگاهی
  • هود سقفی مخصوص دستگاه های GC ، HPLC
  • هود کانوپی مخصوص میز وسط آزمایشگاهی

مشخصات هود کانوپی یا سقفی

هود کانوپی یا هود سقفی چیست؟ ، مدل های متنوع هود کانوپی طراحی و تولید می شوند که برای محیط های مختلف به کار می رود ، اما به صورت کلی می توان مشخصات و ویژگی های هود های کانوپی را به شرح زیر ارائه کرد :

  • هود های کانوپی از جنس گالوانیزه ، ورق فلزی و ورق استیل می توانند تولید شوند .
  • پوشش بدنه هودهای کانوپی از رنگ الکترو استاتیک می باشد .
  • هودهای کانوپی ضد اسید بوده به همین دلیل در برابر خوردگی اسید مقاوم هستند و مخصوص محیط آزمایشگاه است .
  • سیستم لوله کشی هودهای کانوپی به صورت پیشرفته طراحی شده و با استفاده از لوله های خرطومی آلومینیومی و لوله اصلی از جنس پلیکا لوله کشی شده ، در این هودها امکان اتصال چندین هود سقفی از طریق اتصال لوله ها وجود دارد .
  • امکان خروج 100 در 100 هوا را به بیرون توسط هودهای کانوپی وجود دارد .
  • هنگام کار با مواد شیمیایی نصب هود کانوپی توصیه نمی گردد .
  • هودهای کانوپی فیوم های مواد را از منطقه تنفسی فرد عبور می دهند . به همین دلیل بهتر است اگر در آزمایشگاه با مواد شیمیایی و فیوم ها کار می کنید از مدل هود دیگری استفاده کنید زیرا نصب هود سقفی برای آزمایشگاه شما نمی تواند کارایی لازم را فراهم کند و خطراتی همچون عدم پاکسازی هوا از فیوم های خطرناک وجود دارد .

سایر مشخصات هود کانوپی

نصب هود سقفی یا کانوپی به صورت استاندارد در ابعاد زیر صورت می گیرد :

  • طول 1متر
  • عرض 89 سانتی متر

( این ابعاد با توجه به فضای مورد نظر در آزمایشگاه و به سفارش مشتری قابل تغییر می باشد )

اسکلت به کار رفته در نصب هود کانوپی از نبشی 3 با پوشش رنگ اپوکسی پلی آمید دو جزیی مقاوم در برابر خوردگی اسید و باز بوده که مخصوص محیط آزمایشگاهی است . فن آزمایشگاهی به کار رفته در نصب هود کانوپی از فن سانتریفیوژ با موتور با کیفیت بالا و توان مناسب می باشد .

مزایا هود کانوپی یا سقفی

مزایا هود کانوپی یا سقفی

  • مکش بخارات داغ و گاز های داغ حاصل از شعله دستگاه های اتمیک
  • خروج بخارات سمی و بخارات اسیدی
  • مکش گازها و بخارات بد بو مانند بوی متصاعد شده از دستگاه اتوکلاو
  • استفاده از فن مکنده سانتریفیوژ ضد اسید

هود کانوپی تا چه اندازه در محافظت از پرسنل در آزمایشگاه موثر است ؟

هود کانوپی یا هود سقفی چیست؟ ، یک هود سقفی خوب می تواند کشت قارچ ها را بدون آلودگی نگه دارد ، سموم را از آزمایشگاه خارج و بخار ، گرما و بوها را از پرسنل دور نگه دارد .

بررسی برخی ویژگی ها در زمان استفاده از هود کانوپی در آزمایشگاه

هود کانوپی یا هود سقفی چیست؟ ، هود کانوپی دارای موتوری قوی می باشند که به راحتی با برق شهری یا همان برق 220 ولت هم می توان از آن استفاده نمود . معمولا طراحان آزمایشگاهی این نوع هودها را با توجه به نظر کاربران در ابعاد و اندازه های گوناگون طراحی و تولید می کنند . بیشترین کاربرد هودهای کانوپی در مکان های آزمایشگاهی بزرگ می باشد چراکه این نوع هودها معمولا فضای زیادی را در آزمایشگاه اشغال می کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *