شرکت تک نوع خاورمیانه

تولید کننده صنایع بیمارستانی

آدرس ما

تهران، پل گیشا

تماس بگیرید 02188486208

۳ نکته در اجرای سکوبندی آزمایشگاهی

۳ نکته اجرای سکوبندی آزمایشگاهی
209
8 اسفند 1402
صنایع پزشکی تک نوع خاورمیانه
Rate this post

به منظور آماده کردن فضایی مناسب به عنوان میز کار و جهت قرار دادن دستگاه ها ، شیشه ها ، ملزومات و تجهیزات آزمایشگاهی ، مجموعه کابینت ‌هایی که در هر آزمایشگاه طراحی شده که به آن ها سکوبندی یا میزبندی آزمایشگاه گفته می شود . در این مقاله به ۳ نکته در اجرای سکوبندی آزمایشگاهی می پردازیم .

اجزای سکوبندی و کابینت آزمایشگاهی

بطور کلی سکوبندی آزمایشگاهی از 3 بخش اصلی اسکلت (فریم) ، صفحه رویی و کابینت (یونیت) تشکیل شده است و در مجموع شامل تجهیزات زیر می شود :

  • سکوی آزمایشگاهی
  • میز توزین
  • سینک و شیرآلات آزمایشگاهی
  • مبلمان آزمایشگاهی
  • کابینت های نگهداری مواد
  • پارتیشن

انواع سکوبندی یک طرفه

انواع سکوبندی آزمایشگاهی

  • سکوی یک طرفه

یکی از پرکاربردترین انواع سکوبندی و کابینت در محیط آزمایشگاه سکوی یک طرفه آزمایشگاهی است که با نصب بر کنار دیوار ، امکان استفاده یکطرفه را برای پرسنل را فراهم می کند .

سکوی یک طرفه دارای ابعاد و اندازه های متفاوت است با این حال بر اساس استاندار های آزمایشگاهی بیشتر با عرضی به اندازه 60 الی 80 سانتی متر و ارتفاعی به اندازه  85 الی 90 سانتی متر تولید می شود .

علاوه براین کابینت آزمایشگاهی یک طرفه که معمولا صفحه رویه آن دارای جنس سنگ گرانیت ، استیل ، اپوکسی رزین ، سرامیک ضد اسید و HPL (فرمیکا) است قابلیت نصب سینک ، انواع شیرآلات آزمایشگاهی ، پریز برق و… را دارد .

  • سکوی دو طرفه

سکوی دوطرفه آزمایشگاهی از دیگر کابینت های آزمایشگاهی است که با نصب در وسط آزمایشگاه امکان استفاده از دو طرف را برای پرسنل فراهم می کند .سکوی دوطرفه بر اساس استاندارد سکوبندی آزمایشگاه اغلب دارای ارتفاعی به اندازه 85 الی 90 سانتی متر و عرضی به اندازه 120 الی 160 سانتی متر است .

علاوه براین این سکوبندی آزمایشگاهی با قابلیت نصب سینک ، انواع شیرآلات آزمایشگاهی ، پریز برق و… ، امکان استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی و سینک را به صورت دوطرفه برای کاربران فراهم می کند و دارای صفحه رویی از جنس سنگ گرانیت ، اپوکسی رزین ، استیل ، HPL (فرمیکا) و سرامیک ضد اسید است . در تعیین قیمت ، جنس صفحه رویی سکو از عوامل مهم است .

متداول ترین جنس سکوبندی

متداول ترین جنس های سکوبندی آزمایشگاهی

پلاستیکی : بدنه لمینت پلاستیکی بسیار مناسب است و هزینه کمتری دارد . این ماده صدا را بهتر از فلز جذب می کند ، پس در شرایطی که به فضای آرام نیاز است ، لمینت پلاستیکی می تواند یک گزینه عالی باشد  .

فلزی : فلز گزینه ای محکم و مقرون به صرفه است و بیشتر در بازار های تجاری استفاده می شود . فلز بسیار بادوام بوده و می تواند بیشتر از سایر مواد مقاومت کند .

پلی پروپیلن : مواد پلی پروپیلن مقاومت اسیدی بالایی دارند و به عنوان یک ماده مقاوم در مقابل لکه ، پلی پروپیلن سال ها استحکام و رنگ خود را حفظ می کند  .

چوبی : یک انتخاب ایده آل برای هر کاربردی چوب است و جایگزین مناسبی برای فلز است  .

رزین فنولیک : رزین فنولیک ماده ای مقاوم است که در مقابل بسیاری از اسید ها و حلال ها مقاومت بالایی دارد . رزین فنولیک می توانند دارای انواع مختلفی از رنگ ها باشد و در نواحی با رطوبت بالا بسیار بادوام هستند . همچنین در برابر اکثر باکتری ها و رشد قارچ ها مقاوم است .

فولاد ضد زنگ : برای محیط های مرطوب بدنه فولاد ضد زنگ بسیار عالی است . در برابر زنگ زدگی و لکه مقاوم است و انتخاب مناسبی برای بسیاری از آزمایشگاه های بیولوژیکی ، پزشکی ، دارویی و بیمارستانی می باشد .

٣ نكته در اجرای سكوبندی آزمايشگاهی

٣ نكته در اجرای سكوبندی آزمايشگاهی

  1. قرار گیری در معرض آسیب

توجه داشته باشید که میزهای آزمایشگاهی ، کابینت ها و همچنین سایر وسایل در برابر چه موادی هستند ؟ برای تصمیم گیری در مورد تجهیزات و سکوبندی آزمایشگاهی ، این یک سوال مهم است که باید از خود بپرسید . برای کار با مواد شیمیایی و همچنین قرار گرفتن در معرض مواد خاصی باید انتخاب شود . به منظور مقاومت شیمیایی استثنایی ، به احتمال زیاد شما باید در مورد سکوبندی آزمایشگاهی ضدزنگ یا فنلیک و یک میز پیشخوان تصمیم بگیرید .

  1. همیشه سوال بپرسید

سوال پرسیدن از متخصصان تجهیزات آزمایشگاه می تواند به شما در انتخاب سکوبندی کمک کند و به شما از نظر کابینت آزمایشگاه ، کارهای مربوطه و پیشخوان هایی که توصیه می شود ، و اینکه چه مواردی بهتر هستند آگاهی دهد . به بیان دیگر ، سوال پرسیدن تضمین می کند که تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز واقعی خود را به درستی تهیه کنید .

  1. بررسی بودجه

استفاده حداکثری از بودجه نکته اصلی در پیشرفت آزمایشگاه شما است . هزینه کم برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی و میزها موجب می شود آزمایشگاه شما متناسب با نیازهای کاری شما نباشد . سپس دوباره ، بخش زیادی از بودجه را جهت خرید مواد گران قیمت صرف کنید و سایر امکانات آزمایشگاه را هم محدود نمایید .

سخن پایانی

سکوبندی آزمایشگاهی از 3 بخش اصلی اسکلت (فریم) ، صفحه رویی و کابینت (یونیت) تشکیل شده است و به منظور آماده کردن فضایی مناسب به عنوان میز کار و جهت قرار دادن دستگاه ها ، شیشه ها ، ملزومات و تجهیزات آزمایشگاهی ، مجموعه کابینت ‌هایی که در هر آزمایشگاه طراحی شده است . در این مقاله ٣ نكته در اجرای سكوبندی آزمايشگاهی را بررسی کردیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *