شرکت تک نوع خاورمیانه

تولید کننده صنایع بیمارستانی

آدرس ما

تهران، پل گیشا

تماس بگیرید 02188486208

فیلتر هپا چیست؟

فیلتر هپا چیست
755
3 مهر 1402
صنایع پزشکی تک نوع خاورمیانه
Rate this post

کلمه HEPA از کلمه High Efficiency Particulate Air  به معنای فیلتر ذرات معلق هوا با راندمان بالا گرفته شده است. فیلترهای هپا بیش از 99.9 درصد ذرات را از جریان هوایی که از آن ‌ها عبور می ‌کند حذف می‌ کنند. این ذرات می ‌توانند آلرژن ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها، ترکیبات شیمیایی، گرد و غبار و بسیاری موارد دیگر باشند. در این مقاله به طور کامل فیلتر هپا و ویژگی های آن را مورد بررسی قرار می دهیم با ما همراه باشید.

فیلتر HEPA چیست ؟

فیلتر های هپا جزو تجهیزات تصفیه هوا، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی هستند و در لوازمی که با مکش یا دمیدن هوا سرو کار دارند (همچون جاروبرقی ها یا دمنده ها) مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع فیلتر هپا کاربردهای صنعتی، پزشکی و آزمایشگاهی هم دارد. فیلتر هپا از الیاف فایبرگلاس، پوشال و حصیر و از هم فشرده شدن آن ‌ها تولید می‌ شود.

hepa filter چیست؟ فیلتر هپا پاک کننده‌ قوی هوا از ذرات معلق در آن است. تصفیه و پاک سازی هوا و تبدیل هوای آلوده به هوایی پاک و قابل تنفس از دیگر موارد و از وظایفی است که بر عهده فیلتر هپا می باشد. علاوه بر این باکتری‌ها و گرد و غبار معلق در فضا به وسیله ی فیلتر هپا هود لامینار تصفیه شده و از هوای اطراف حذف می‌ شوند.

فیلتر هپا hepa چیست

فیلتر هپا (HEPA) چگونه کار می کند؟

در پاسخ به کارکرد فیلتر هپا چیست؟ فیلتر هپا برای از بین بردن ذرات بسیار کوچک طراحی شده است پس مثل یک فیلتر غشایی معمولی، جایی که ذرات بزرگتر از اندازه منافذ مشخص یک فیلتر گرفته می شود، کار نمی کند.  فیلترهای هپا (HEPA) به ترکیبی از 3 مکانیزم جهت به دام انداختن ذرات متکی هستند.

مکانیسم اول رهگیری است؛ جایی که ذرات منتقل شده در جریان هوا در اطراف الیاف فیلتر به فیلتر می چسبند. ذرات باید در یک شعاع فیبر فیلتر قرار بگیرند تا گرفته شوند. غالبا ذرات بزرگتر توسط سازوکار دوم، تحت تأثیر قرار می گیرند. این ذرات به علت اندازه خود نمی توانند با تغییرات ناگهانی جریان هوا در اطراف فیلتر سازگار شوند و اساساً به فیبر فیلتر هود برخورد کرده و جاسازی می شوند.

مکانیزم بعدی گیر افتادن است از آنجا که بافت فیلتر هپا متراکم است ، ذرات بزرگ‌تر از 1 میکرون در الیاف متراکم فیلتر گیر می‌افتند اما جریان هوا عبور می‌ کند .

مکانیسم آخر انتشار است که به علت نحوه حرکت و تعامل ذرات میکروسکوپی با مولکول های اطراف رخ می دهد که به عنوان حرکت براونی توصیف می گردد، جایی که مولکول ها به صورت تصادفی و زیگ زاگ حرکت می کنند، زیرا با مولکول های اطراف برخورد می کنند. این حرکت مسیر یک ذره را به وسیله فیلتر هپا hepa کند می کند و احتمال جذب ذره توسط رهگیری یا ضربه را افزایش می دهد.

شکل ظاهری فیلتر هپا

شکل ظاهری فیلتر های هپاhepa بیشتر به ‌صورت صفحه ‌ای و مستطیلی شکل است. اما بعضی دیگر از مدل‌ با توجه به کاربردشان در انواع اشکال استوانه ‌ای و دایره‌ ای هم تولیده شده ‌اند.

مکانیسم جذب ذرات در فیلتر هپا hepa

معمولاً جذب ذرات در فیلتر های هپا به 3 عامل اصلی زیر بستگی دارد:

  • قطر الیاف تشکیل دهنده فیلتر
  • سرعت عبور هوا از سطح فیلتر
  • ضخامت کلی فیلتر

"کارایی

کارایی فیلتر هپا

برای انتخاب بین 2 دستگاه تصفیه هوا، باید بدانید که هر تصفیه ‌کننده از چه نوع فیلتر هپا استفاده می‌ کند. پس لازم است با دانستن اینکه انواع  فیلتر هپا قادر به نگهداری چند درصد از ذرات هستند، شروع کنید.

در حال حاضر امکان دستیابی به فیلتراسیون 100٪ وجود ندارد، هر چند این فناوری به این درصد بسیار نزدیک است، زیرا یک فیلتر HEPA 99.9٪ از بیشترین ذرات نافذ (MPPS) 0.12 تا 0.25 میکرون را حفظ می‌ کند. یک فیلتر HEPA می ‌تواند این کار را با کوچک ‌ترین اندازه ذرات (MPPS)  انجام دهد. حالا تصور کنید که چه اندازه در برابر ذرات بزرگ ‌تر از یک میکرون، یعنی آن ذراتی که ویروس‌ ها تمایل دارند به آن‌ها متصل شوند، موثر هستند.

فیلتر کردن و نگهداری آن ‌ها به وسیله ی فیلتر حتی ساده‌تر است. پس راندمان فیلتر HEPA تقریباً 100 ٪ است. در حال حاضر هیچ فناوری موثرتری برای تصفیه هوا وجود ندارد.

اهمیت استفاده از فیلتر هپا

چنانچه 2 جاروبرقی که یکی دارای فیلتر هپا HEPA و دیگری فاقد آن است را با یکدیگر مقایسه کنید متوجه ضرورت استفاده از این فیلتر خواهید شد. ذرات بسیار ریزی که به ‌عنوان ذرات معلق شناخته می شوند، می‌ توانند وارد دستگاه تنفسی انسان شده و سبب بروز آلرژی‌ های آسمیک، سرطان، مشکلات ریوی و تنفسی و … شوند.

بهترین راه برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامتی انسان، جلوگیری از انتشار آن‌ ها حتی در اندازه ی بسیار کم است.

آیا فیلتر هپا HEPA قابل شست و شو است؟

بعضی از فروشندگان دستگاه های تصفیه هوا مدعی وجود فیلتر هپای قابل شست و شو در دستگاه هایشان هستند. ادعایی که از پایه غلط است. فیلتر های هپا بعد از تمام شدن ظرفیتشان حتی اگر شسته شوند، تمیز نمی شوند. در حقیقت با شستن انواع فیلتر هپا تغییری در ظرفیت آن‌ ها صورت نمی گیرد.

فیلتر هپا هر چند وقت یکبار باید تعویض شود ؟

فیلتر هپا هر چند وقت یکبار باید تعویض شود؟

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، فیلترهای هپا قابل شستشو نیستند. پس لازم است تا حتما تعویض شوند. استفاده از این فیلترها به‌ خصوص برای افراد با حساسیت‌ های تنفسی توصیه می ‌شود.

بیشتر بخوانید: انواع فیلتر هود آزمایشگاهی (فیلتر هود لامینار) + معرفی هرکدام از آنها

سخن پایانی

زمان تعویض انواع فیلتر هپا HEPA به‌ صورت چشمی قابل تشخیص است. اما بهتر است حداکثر بعد از گذشت 6 ماه، فیلتر را تعویض کنید. همانطور که می ‌دانید در وسایلی همچون جاروبرقی، به ‌کارگیری فیلتر علاوه‌ بر جلوگیری از انتشار ذرات معلق و ایجاد بیماری در انسان، با فیلتراسیون بالای خود، موجب افزایش عمر مفید دستگاه شما  نیز خواهد شد. شما می توانید با ما در تک نوع خاورمیانه همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *