شرکت تک نوع خاورمیانه

تولید کننده صنایع بیمارستانی

آدرس ما

تهران، پل گیشا

تماس بگیرید 02188486208

هود بازویی چیست ؟

هود بازویی چیست
750
20 شهریور 1402
صنایع پزشکی تک نوع خاورمیانه
Rate this post

امروزه سیستم های مکنده و تهویه موضعی که یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده آن ، هود بازویی ( هود بازویی مفصل دار / هود مفصلی ) می باشد نقش بسیار مهمی در جهت حفظ ایمنی پرسنل در مراکز آزمایشگاهی ، تحقیقاتی ، درمانی و صنعتی ایفا می کنند . از مهمترین مزایای این هودها دفع و مکش سریع آلودگی ها در محل اجرای کار پیش از ورود به فضاهای کاری و تماس با پرسنل می باشد . در این مقاله قصد داریم به هودهای بازویی و انواع مختلف ، كلاس بندی و مزايا و معايب آن بپردازیم با ما همراه باشید .

هود بازویی چیست ؟

در آزمایشگاه هایی که فضای کمی دارند و امکان نصب هود سقفی برای تهویه هوا وجود ندارد ، هود بازویی بهترین گزینه است . هودهای بازویی مانند سایر هودها موجب تهویه سریع و انتقال آلودگی ، بخارات و گازهای سمی به خارج از محیط آزمایشگاه می‌ شوند . هودهای بازویی عموما بالای سر کاربران و یا دستگاه های کوچک آزمایشگاهی قرار داده می ‌شوند و موجب مکش ذرات و هوای آلوده می ‌شود . هود بازویی در اندازه‌ها و سایزهای مختلف برای نصب بر روی سقف ، دیوار و حتی سطح کار تولید شده اند .

برای بالا بردن قدرت مکش هودهای بازویی فن سانتریفیوژی مورد استفاده قرار می گیرد . با توجه به اینکه هودهای بازویی در چه محیطی استفاده می‌شوند می ‌توان برای جلوگیری از خروج بخارات سمی و شیمیایی به محیط زیست ، در قسمت خروجی فیلتر هود نصب کرد . هود بازویی دارای 3 بازو از جنس پلی پروپیلن و لوله ‌های آلومینیومی و یا پلی پروپیلنی می باشد .

از ویژگی‌های هود مکنده بازویی می توان به انعطاف پذیری و امکان استفاده در جهت ‌های مختلف ، امکان محاسبه افت فشار ، وجود کلاهک در قسمت ورودی و طول بالا اشاره کرد . نصب آسان و سهولت در استفاده و نگهداری از ویژگی های دیگر هودهای بازویی می باشد .

انواع هود بازویی کدام اند؟

انواع هود بازویی کدام اند؟

بطور کلی هود های بازویی به 2 دسته صنعتی و آزمایشگاهی دسته بندی می ‌شوند .

  1. هود بازویی صنعتی

هود صنعتی در محیط‌های صنعتی همچون جوشکاری صنعتی و ساخت ماشین ‌آلات که حجم آلاینده‌ها بالا می‌ باشد ، استفاده می ‌شود .

انواع هودها با توجه به جنس ، طول و قطر بازو همچنین جنس کلاهک و نوع آلاینده‌ها طبقه‌بندی می‌شوند .

از مهم ترین ویژگی هودهای بازویی می توان به قدرت مکش بسیار بالا ، افت فشار بسیار کم در طول بازو ، و در بعضی از انواع آن ، مقاومت بالا در برابر حرارت ، عدم ایجاد الکتریسیته ساکن و نیز خاصیت ضد انفجاری اشاره کرد .

  1. هود بازویی آزمایشگاهی

هود بازویی آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌های دارویی ، مدارس ، دانشگاه ، بیمارستان ، صنایع الکتریکی ، لحیم کاری و سالن های آرایش مورد استفاده قرار می گیرد .

بعضی از هود بازویی قابلیت اضافه شدن به سایر سیستم‌ های تهویه داخل آزمایشگاه همچون سایر فیوم هودها را دارند .

کلاس های هود بازویی :

  • هود استاندارد

این هود بازویی جزو پرکاربردترین و پر استفاده ترین هودها در آزمایشگاه ها می باشد . هود بازویی استاندارد به صورت مستقیم به یک پمپ یا کمینه متصل شده و برای جمع آوری گاز ها و بخارات از نمونه های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد .

  • هود فیلتر دار

این هود دارای فیلتری برای جمع آوری گرد و غبار و دیگر ذرات مورد استفاده قرار می گیرد . معمولا فیلتر این نوع هود بازویی از کربن فعال پر شده است و می تواند ذرات را تا حد زیادی جذب کند .

مشخصات هود بازویی :

هود بازویی دارای یک کلاهک متصل به یک بازوی متحرک است که چرخش و جابجایی آن به کمک چند مفصل اغلب با قابلیت چرخش 360 درجه و خم شدگی 90 درجه انجام می شود و این امکان را به کاربر می دهد که با توجه به موقعیت آزمایش ، هود را تنظیم کند .

از تجهیزات اضافی در هودهای بازویی می توان به براکت های مخصوص نصب (سقفی ، دیواری ، زمینی یا میزی) ، دکمه‌های مخصوص روشن و خاموش کردن فن و گاهی چراغ اشاره کرد .

از شاخص‌ های معرفی هودهای بازویی ، جنس و طول بازو و لوله ، قطر لوله ، نوع و ابعاد کلاهک ، نوع و جنس مفاصل و نیز نوع کاربری می ‌باشد .

مزایای هود بازویی :

هودهای بازویی جهت مکش ذرات و هوای آلوده بالای سر کاربر قرار می گیرند . از مزای این هود ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • افت بسیار کم فشار در طول بازو
  • شرایط نگهداری بسیار آسان
  • میزان مکش هوا بین 80 الی 180 متر مکعب در ساعت
  • به علت داشتن بازویی متحرک این قابلیت را دارد که به منشا تولید آلودگی یا سطح کار نزدیک شود .
  • دارای فن سانتریفیوژ ( جهت بالابردن بازدهی و بالا بردن قدرت مکش )
  • دارای کلاهک ضد اسید جهت مکش بخارات اسیدی و گرد و غبار در کوتاه ترین زمان ممکن
  • دارای سایز های مختلف با توجه به نوع کاربرد در آزمایشگاه
  • دفع سموم و بخار های سمی ناشی از مواد شیمیایی

معایب هود بازویی :

  • نیاز به تعمیر و نگهداری
  • محدودیت در جابجایی
  • محدودیت در دسترسی به نمونه

هودهای بازویی برای چه آزمایشگاه هایی مناسب است ؟

این هودها برای آزمایشگاه هایی که با محدودیت فضا روبرو هستند و یا کارهای زیادی در آن ها انجام می شود و نیاز است تا تخلیه گازها در مکان های مختلفی انجام شود مناسب می باشد . این هود ها قابلیت نصب روی دیوار یا سقف آزمایشگاه را دارند .

سخن پایانی

هود آزمایشگاهی از مهم ترین تجهیزات ایمنی و بهداشتی در آزمایشگاه ها می باشد . هود های بازویی برای جمع آوری گاز های تولید شده در آزمایش و حفاظت از سلامت کاربران  آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد . به طور کلی هود های آزمایشگاهی یکی از ارکان های اصلی آزمایشگاه ها می باشند. شما می توانید برای خرید هود بازویی می توانید با کارشناسان ما در تک نوع خاورمیانه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *