شرکت تک نوع خاورمیانه

تولید کننده صنایع بیمارستانی

آدرس ما

تهران، پل گیشا

تماس بگیرید 02188486208

تفاوت هود لامینار کلاس ۱ و ۲ چیست؟

تفاوت هود لامینار کلاس ۱ و ۲
542
13 آذر 1402
صنایع پزشکی تک نوع خاورمیانه
Rate this post

هودهای لامینار برای محافظت از پرسنل آزمایشگاه و بالا بردن ایمنی آزمایشگاه طراحی و تولید شده اند . هودهای لامینار یکی از مهم ترین و پرکاربردترین تجهیزات آزمایشگاه های میکروبی است . هودهای لامینار در کلاس هاس 1 ، 2 ، 3 دسته بندی می شوند . در این مقاله به تفاوت هود لامینار کلاس ۱ و ۲ خواهیم پرداخت با ما همراه باشید .

هود لامینار چیست ؟

هود جریان آرام خطی که به نام هود لامینار شناخته می شود ، دارای محیطی کاملا بسته است تا از ورود هر گونه آلودگی به محل نگه داری نمونه جلوگیری کند . فیلترهایی که در هود لامینار قرار دارند HEPA  نامیده می شوند . در خود لامینار هوا از راه این فیلتر عبور کرده و به آرامی و به صورت خطی به سمت کاربر می رود .

متریال مورد استفاده در هود لامینار معمولا از جنس استیل ضد زنگ و یا فولاد است که به صورتی طراحی و ساخته می شود که هیچ گونه درز و فضای خالی نداشته باشد تا قارچ و جرمی درون محفظه ایجاد نگردد .

انواع کلاس های هود لامینار

قبل از بیان تفاوت هود لامینار کلاس ۱ و ۲ به انواع کلاس ها می پردازیم. انواع کلاس های هود لامینار به 3 بخش مختلف دسته بندی می شوند که عبارتنداز :

  • کلاس یک

هود لامینار کلاس یک ایمنی و حفاظت بسیار خوبی را برای پرسنل آزمایشگاه فراهم می کند . چنانچه تکنیک های میکروبیولوژیکی مناسبی به کار گرفته شود می تواند برای نمونه ایمنی مناسبی را ایجاد کند لازم به ذکر است که نمی تواند محیط کشت را هم در مقابل نفوذ آلودگی ها حفظ کند . از نظر طراحی و ویژگی های جریان هوا ، هود لامینار کلاس یک شبیه به هود میکروبی است .

  • کلاس دو

هود لامینار کلاس دو برای کار با مواد BSL-1 و BSL-2 و BSL-3 طراحی و تولید شده است . هود آزمایشگاهی لامینار کلاس دو می تواند محیطی ضد عفونی شده برای آزمایش های کشت سلولی هم ایجاد کند . برای کار با مواد خطرناک این نوع هود مورد استفاده قرار می گیرد . از هود لامینار کلاس دو در آزمایشگاه های پزشکی ، بیمارستان ها ، مراکز تولیدی و تحقیقاتی به صورت گسترده ای استفاده می شود . هود لامینار کلاس 2 استاندارد DIN آلمان ، BS انگلستان و FDA آمریکا را دارد .

تفاوت هود لامینار کلاس ۱ و ۲

  • کلاس سه

هود لامینار کلاس سه به صورت کامل عایق گاز است و برای پرسنل آزمایشگاه و محیط های نگه داری نمونه بالاترین میزان محافظت را ایجاد می کند . از هود لامینار کلاس سه برای کار با پاتوژن های انسانی و مواد BSL-4  استفاده می شود .

تفاوت بین هود های لامینار کلاس یک و دو  

هود لامینار کلاس یک :

این محفظه ها تنها برای حافظت از کاربر در برابر ذرات معلق در هوا ساخته شده است . هوای آزمایشگاه به داخل هود کشیده شده و از طریق فیلتر HEPA از بالای کابینت عبور می کند .

هود لامینار کلاس دو نوع  A2 :

هود لامینار کلاس دو هم از پرسنل آزمایشگاه و هم از نمونه ای که با آن کار می کند محافظت می کند . هوای فیلتر شده به وسیله ی HEPA ، فضای داخلی هود را پر کرده و فضای مطمئنی را برای پرسنل و فضایی غیر آلوده داخل هود برای محافظت از نمونه ای که کاربر آزمایشگاه روی آن مطالعه می کند ، ایجاد می کند .

بیشتر بخوانید : کاربرد هود لامینار

هود لامینار کلاس دو نوع  B2 :

هود لامینار کلاس دو نوع  B2 فضای داخلی کابینت را با هوای تمیز و فیلتر شده پر کرده و هوای آلوده را از بین می برد و سبب محافظت بیشتر کاربر آزمایشگاه و موادی می شود که با آن کار می کند .

تفاوت  اصلی میان هود های کلاس یک و کلاس دو این است که هود کلاس دو علاوه بر کاربر از نمونه مورد مطالعه هم در برابر آلودگی ها محفاظت می کند . هود کلاس یک حداقل الزامات جریان هوا را ندارد و نمی تواند طرح های پیشرفته سیستم اگزوز موجود در بیشتر هود های کلاس دو را ارائه دهد  .

جمع بندی

به صورت کلی هود های لامینار در 3 نوع کلاس  1 ، 2 و 3 وجود دارد . هود لامینار کلاس 2 خود به انواع  A1 ، A2  ، B1 و B2 تقسیم بندی می شود . اصلی ترین تفاوت میان هود لامینار کلاس 1 و 2 این است که  هود کلاس 1 تنها از کاربر و محیط آزمایشگاه محفاظت می کند در حالی که  هود کلاس 2 علاوه بر محفاظت از کاربر و محیط آزمایشگاه از نمونه آزمایش مورد مطالعه هم در برابر آلودگی ها محفاظت می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *